Ο διαδικτυακός μεταμοντέρνος λόγος και ο λαϊκισμός του

από kapetanios

Του Δ. Χλωπτσιούδη
ΠΗΓΗ

Ο δημοσιογραφικός, όμως, λαϊκισμός και το μονοπώλιο της καθοδηγούμενης έντυπης γνώμης οδήγησε το κοινό στο διαδίκτυο. Η επιφανειακή προσέγγιση και η βαθύτατη διασύνδεσή του με οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα έστρεψε τους πολίτες στην αναζήτηση νέων δρόμων έκφρασης προσωπικών απόψεων και κρίσεων. Έτσι, μέσα στον τραγέλαφο της σύγχρονης δημοσιογραφίας, λογικό ήταν οι Έλληνες πλοηγοί να στραφούν προς το διαδίκτυο για βαθύτερες αναλύσεις και σχολιασμούς, παρά στις ίδιες τις εφημερίδες.
Η τεχνολογική επανάσταση είναι σίγουρα η μήτρα των κοσμογονικών εξελίξεων του ΚΑ΄ αιώνα στο χώρο της μαζικής επικοινωνίας και παράγοντας βελτίωσης της ίδιας της δημοκρατίας. Η μαζική όμως εισροή τόσων χιλιάδων χρηστών κι επαγγελματιών δημοσιογράφων που βρήκαν ελεύθερο χώρο έκφρασης ή ευκαιρία να επιδείξουν την πραμάτεια τους, κατέστησε τελικά τη διαδικτυακή αρθρογραφία αντιπροσωπευτική ενός όλο και μεγαλύτερου τμήματος της ελληνικής κοινωνίας. Η τάση αυτή μετέφερε όμως και το χρόνιο
λαϊκισμό και τη χειραγώγηση που επιδιώκει η μεταπολιτευτική δημόσια σφαίρα.
Η σταδιακή εκλαΐκευση του “κοινωνικού διαδικτύου” -και στην Ελλάδα- ενέπνευσε αρχικά πληθώρα αισιόδοξων αναλύσεων και σχολίων σχετικά με την υποτιθέμενη εκ φύσεως θετική επιρροή τους στη δημόσια σφαίρα. Όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Η ισχυροποίηση του λαϊκισμού και της μισαλλοδοξίας σε ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας είναι πλέον ορατή και στη διαδικτυακή έκφραση της13.
Ένα συνονθύλευμα πια “ειδήσεων” και “αποκαλύψεων” με κίτρινο περιεχόμενο με υψηλή επισκεψιμότητα που αποδεικνύει και την ποιότητα του κοινού του, κυριαρχεί πια στο ελληνικό διαδίκτυο. Ένα ετερογενές μείγμα που πολύ απλά καθρεφτίζει την ελληνική κοινωνία στο δημόσιο λόγο της. Ανώνυμα και αφοριστικά σχόλια κατακλύζουν πια το ελληνόφωνο διαδίκτυο. Αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο Τα κρούσματα συκοφαντικών,
υβριστικών, εκβιαστικών, χυδαίων ιστολογίων που επιτίθενται σε πρόσωπα που φέρουν όνομα και επώνυμο. Συναντάμε όλες εκείνες τις κοινωνικές στρεβλώσεις που έχουν παγιωθεί στο κοινωνικό σώμα της χώρας. Και δίπλα στην ετερογένεια των ιστοσελίδων και των ιστολογίων που εκφράζουν πολι-
τικό λόγο προστίθενται και οι διάφοροι κόμβοι κοινωνικής δικτύωσης. Με λόγο σύντομο και συνοπτικό υποκαθιστούν την ολοκληρωμένη ανάλυση και την εμπεριστατωμένη άποψη. Επιφανειακά με κοφτές εκφράσεις και μετανεωτερικές αναζητήσεις εντυπωσιασμού θέτουν στο κέντρο μιας εικονικής παρέας το άτομο. Τα like που μένουν στην επιφάνεια και δεν προάγουν το διάλογο, μια επικοινωνιακή τακτική/κίνηση δήλωσης της παρουσίας του χρήστη.
Μέσα στην αυταπάτη του ο χρήστης επιδιώκει την προσέλκυση όσο περισσότερων γίνεται φίλων. Η εικονική όμως φιλία δεν έχει στόχο την ανταλλαγή απόψεων, αλλά τη μεταμοντέρνας αντίληψης προβολή του «εγώ» σε ένα χώρο με εκατομμύρια μέλη. Με κάθε τρόπο προσπαθεί να μένει στο επίκεντρο της προσοχής ατόμων αγνώστων, μακριά από μία αληθινή κοινωνική δικτύωση. Φωτογραφίες, προσωπικά βιώματα και ιδιαίτερες προσωπικές στιγμές αποτελούν το κύριο μέσο διαφήμισης της ύπαρξής του, που συχνά ξεχνά ότι πρόκειται για διαδικτυακή/εικονική ύπαρξη.
Αλλά και τα παραδείγματα των πιο “ώριμων” ηλεκτρονικά χωρών μας κρατούν στην ίδια απαισιόδοξη θέση. Φανερώνουν ότι τελικά παλιά και νέα μέσα επικοινωνίας συναποτελούν τον ίδιο καθρέφτη της κοινωνίας που τα γεννά. Δε θα σταματήσουν όσο η ίδια η κοινωνία βρίσκεται σε αυτό το τέλμα κοινωνικής, πολιτικής και ανθρωπιστικής/αξιακής κρίσης. Και όλα αυτά δίνουν την ευκαιρία στον επίσημη κι “επώνυμο”/έγκριτο μιντιακό
/λαϊκισμό την αφορμή που χρειάζεται προκειμένου να δικαιολογήσει στάσεις και συκοφαντικές επιθέσεις κατά του διαδικτύου.

Σχετικές αναρτήσεις

Advertisements

9 Σχόλια to “Ο διαδικτυακός μεταμοντέρνος λόγος και ο λαϊκισμός του”

  1. Αφήνω την καλημέρα μου…

  2. Διεισδυτικό και ενδιαφέρον ιδίως για το φατσοβιβλίο και τα υπόλοιπα μαζικά μέσα «επιδερμικής επαφής» θα έλεγα!Ο χρόνος ίσως να ξεχωρίσει την ήρα από το στάρι για τα υπόλοιπα!

    Κάπταιν την καλημέρα μου που ευτυχώς από μία και μόνο άποψη είναι άσπρη σήμερα! 😉

  3. καλημέρα νικαλφα(ελπίζω οι μέρες που θα ρθουν να σου είναι πιο εύκολες… )

    Τι γίνεται όμως στις άλλες διαδικτυακές γειτονιές ?
    https://carnagio.wordpress.com/2010/10/19/blogging-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%AC-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%BD/

    (ας του ρίξει μια ματιά και ο αναγνώστης, ίσως του βάλει ιδέες -ή του συμπληρώσει κάποιες απ αυτές που έχει 🙂 )

  4. Γιατί στα επιχειρηματικά πρότζεκτ ο Αναγνώστης μας είναι αχτύπητος 😉

    Καλημέρες

  5. ναι αλλά με αυτά και με αυτά παπούλη βλέπω να αποσυντονίζεται(επιχειρηματικά πάντα) ο καψερός. Τον βλέπω σε λίγο καιρό να ακούει «μπλογκ» και τα πόδια να φτάνουν στο κεφάλι από την τρεχάλα( γιατί εγώ το είπα ή μάλλον το εννόησα με σχετικό βιδεο : ο σχολιασμός στα μπλογκ είναι σαν μια καυτή πατάτα ή μάλλον σαν ένας εκρηκτικός μηχανισμός που καλείται να κρατήσει και να μεταβιβάσει ο καθένας μας στον επόμενο χωρίς να τον ενεργοποιήσει – πόσο μάλλον να σκάσει στα χέρια του 😉

  6. Δεν είναι απλώς ακτύπητος, αλλά έχει και εξαιρετική κλίση. Απλώς, κατά καιρούς είναι λίγο άτυχος σχετικά με το timing και αυτό είναι όλο.
    Και τούτο , εν αντιθέσει με άλλα κοινωνικά ζητήματα (δικτύωση και έτσι) που μπορεί να μην σκαμπάζει πολλά, αλλά είναι τυχερός (η συγκυρία στα μπλογκ του φέρθηκε καλά και κάτι τέτοια) 🙂

    Τούριξε μια ματιά του Συνεδρίου και ενώ θα μπορούσε να πει ότι δεν καινοτομούνε επαρκώς, το βλέπουν στατικά το πράμα ορίζοντας τη θέση τους απλώς στη διανομή διείδε (με την διορατικότητα που τον διακρίνει) ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης , διότι,

    αφενός μεν οι Πόροι έχουν μια δυναμική:
    ShareASale ThinkTank 2010 007

    αφετέρου δε οι υποκειμενικές παρεμβάσεις είναι ακόμη εν σπάργασι (που λέει και μια φίλη μου ..φιλόλογος):
    Robert Scoble Loves the Blackberry Torch

    και άρα ο χώρος αποτελεί προνομιακό πεδίο για τη (νέα) ταξική πάλη (σαν το Κράτος κατά τους αναθεωρητές ένα πράμα).

    Τώρα, αφήστε τον αυτόν , διαβάζει λατινικά στη Νομική τους εκδοχή για να αποδείξει ότι στέκει να ..ειρήζουμε και να πηγαίνουμε παρα πέρα και ασχολείται με την εν λόγω (περίτρανη) δικαίωσή του 😉 .

    Εγώ θα σας εκμηστυρευτώ ότι είχαν έρθει πριν κανά δίχρονο στην Ελλάδα κάτι καλά παιδιά και πολύ καινοτόμα ( αυτοί του Συνεδρίου του Καπετάνιου είναι …προΚΜΚ μπροστά τους) των κοινοτήτων peer to peer , ομότιμα δίκτυα και τέτοια και μαζέψανε και διάφορους ανήσυχους συμπατριώτες μας για να τους πουν για τις δυνατότητες της νέας οικονομίας ανταλλαγής στην διαδικτυακή τους εκδοχή και διάφορα για την πληροφορία ως προϊόν την κίνηση κλπ κλπ.
    Αφού οι δικοί μας τους κούλαναν με διάφορες ιστορικές αναδρομές και ψυχολογικοανθρωπολοκοοικονομικές αναλύσεις (οι άλλοι μείναν ξεροί και ένοιωθαν ότι πρέπει να αρχίσουν τη μελέτη μην τους πούνε και αγράμματους) όλα έδειχναν ότι είμεθα μπροστά (και όντως σε θέματα υποδομής ..είμεθα).

    Μετά από κανά χρόνο με πήρε τηλέφωνο ένας φίλος από παλιά (νέος σχετικά) και μου έλεγε τον πόνο του, ότι είναι κάπου μαζί με άλλους νέους , τους έχει παρασχεθεί υποδομή (πλέρια) όπως δίκτυα, γραφεία κλπ , αλλά δεν έχουν βγάλει φράγκο. Ο εμπνευστής της συγκρότησης του δικτύου ήταν από τους πρωτεργάτες της συνάντησης, αλλά αυτός βγάζει έσοδα αφού ασχολείται με τα …τετριμμμένα μέχρι να ωριμάσει (επιχειρηματικώς) η ομάδα και μετά θα αφοσιωθεί και αυτός.
    Αυτή είναι η εφαρμογή της καινοτομίας σήμερα και μάλιστα σε μια καλή εκδοχή της και δεν είναι παράξενο που οι νέοι μας θέλουν να πάνε στο Δημόσιο και για αυτό δεν προκόπτουμε ως Κράτος 🙂

    ΥΓ Τον εμπνευστή όταν τον πέτυχα τούλεγα πόσο μαρέσει η ιδέα του και μήπως να πήγαινα να βοηθήσω και γω, αλλά αγριέυτηκε και μου τα μάσαγε.

  7. αναγνώστα
    νομίζω ότι οι φίλοι σου δεν είχαν τα σωστά κονε ή:
    — δεν ήταν τόσο διεθνείς σοσιαλιστές όσο θα έπρεπε
    πχ http://www.primeminister.gov.gr/2011/07/04/6112

    –ή δεν ήταν τόσο εθελοντές όσο θα έπρεπε (χο χο )
    http://ethelontes.pasok.gr/new/

    (αυτά τα peer to peer τα ξέρει καλύτερα το αερικό , εγώ δεν σκαμπάζω και δεν ανακατώνομαι και πολύ με το παίγνιο )

  8. Καθώς κυβερνήσεις και πολιτικοί, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, αντιλαμβάνονται τη δύναμη του Διαδικτύου, τα social media καταλήγουν λιγότερο «μέσα κοινωνικής δικτύωσης» και περισσότερο εργαλεία πολιτικής επιρροής.

    Του Άρη Χατζηστεφάνου

    “[…] Καθώς όμως αυτές οι επιχειρήσεις προπαγάνδας απαιτούν πολύ μεγάλες ομάδες «κυβερνοπολεμιστών», αρκετές εταιρείες και κυβερνήσεις άρχισαν να αναζητούν αυτοματοποιημένους τρόπους για τη δημιουργία ψεύτικων προφίλ. Οι πρώτες απόπειρες ήταν μάλλον αποτυχημένες καθώς οι λογαριασμοί που δημιουργούνταν συνήθως δεν εμφανίζουν δραστηριότητα και έτσι γίνονται εύκολα αντιληπτοί. Στο Twitter αυτοί οι ψεύτικοι λογαριασμοί είναι γνωστοί σαν «αυγά» και αυτό γιατί οι δημιουργοί τους αφήνουν την προεπιλεγμένη φωτογραφία του αυγού που παρέχει η υπηρεσία. Συνήθως τα αυγά έχουν από 0 έως 4-5 followers, στέλνουν μόνο ένα tweet γενικού περιεχομένου και δεν απαντούν σε μηνύματα άλλων χρηστών. Στην Ελλάδα το φαινόμενο ήρθε στην επιφάνεια από το λογαριασμό Twitter του skai.gr, ο οποίος ακολουθείται από χιλιάδες αυγά, γεγονός που επιτρέπει στο σταθμό να ισχυρίζεται ότι έχει τουλάχιστον 70.000 followers. […]

    Το αμερικανικό πνεύμα για την παρέμβαση στα social media θα φτάσει δειλά δειλά στην Ελλάδα το 2005 όταν ο Γιώργος Παπανδρέου θα δημιουργήσει την αποκαλούμενη Ομάδα Εθελοντών Διαδικτύου (http://ethelontes.pasok.gr). Ίσως η καθοριστικότερη στιγμή όμως έρχεται το Νοέμβριο του 2006 όταν ο blogger Παναγιώτης Βρυώνης (vrypan) λαμβάνει ένα αναπάντεχο προσωπικό mail (με ελαφρώς αμερικανικό συντακτικό) από τον Γιώργο Παπανδρέου: «Ακούω κατά καιρούς τα podcast σου. Τα βρίσκω πολύ ενδιαφέροντα αλλά και ακόμα περισσότερο και τη γνώση σου για τις τεχνολογικές εξελίξεις γύρω από το μέσο του διαδικτύου, το Web 2.0, youtube, wikipedia, κλπ. Προσωπικά θα ήθελα να δω πως τα εργαλεία αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για μια πιο συμμετοχική και δημοκρατική πολιτική δράση υπέρ των πολιτών. Αν έχεις ευκαιρία πολύ θα ήθελα να βρεθούμε…» Ο Βρυώνης (ο οποίος δεν απάντησε σε ερωτήσεις του UNFOLLOW επικαλούμενος φόρτο εργασίας) θα αναλάβει τελικά ρόλο συμβούλου στα social media του ΠΑΣΟΚ και από εκεί θα αρχίσει να υφαίνει το «πράσινο» δίκτυο του Παπανδρέου. Το μοντέλο που ακολουθεί αποτελεί «φωτοτυπία» της ομάδας social media του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ. Ο vrypan μάλιστα θα ταξιδέψει στις ΗΠΑ για να παρακολουθήσει το συνέδριο του κόμματος το 2008. Η πορεία του άλλωστε είναι σχεδόν πανομοιότυπη με αυτή του Τζέσε Λι, του ανθρώπου που είχε αναλάβει την προεκλογική προώθηση του Δημοκρατικού Κόμματος και στη συνέχεια διορίστηκε επικεφαλής στη διεύθυνση social media του Λευκού Οίκου.

    Ένα χρόνο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στο πλευρό του Γ. Παπανδρέου, ο Βρυώνης θα οργανώσει και την πρώτη «συνάντηση bloggers ΠΑΣΟΚ» στο περιθώριο της Κεντρικής Οργανωτικής Επιτροπής Συνεδρίου (ΚΟΕΣ) του κόμματος. Μεταξύ άλλων, υπόσχεται στους καλεσμένους του ότι το ΠΑΣΟΚ θα τους λύσει «ανυπέρβλητα τεχνικά εμπόδια… ώστε να κάνει τις δράσεις μας πιο αποτελεσματικές». Στην πρώτη εκείνη συνάντηση θα δηλώσουν συμμετοχή ορισμένα από τα πιο γνωστά «πράσινα γιλέκα» του κόμματος, όπως ο Παναγιώτης Παπαχατζής (@papachatzis), ο Στέφανος Παπανώτας (@papano), ο Γιώργος Παπούλιας (@gpapoul) κ.ά. […]

  9. Για ..σώγαμπρος είσαι πολύ ενημερωμένος 🙂
    Πέρα από την πλάκα και εγώ είμαι εξαιρετικά επιφυλακτικός ή καλύτερα εξαιρετικά απαισιόδοξος σχετικά με τις εκδοχές που εμφανίζονται σοβαρότατα θέματα που υπάρχουν σε αυτούς τους χώρους αναζήτησης.
    Έβαλες την νεοΠΑΣΟΚική εκδοχή, εντάξει στην κακή και απλουστευτική εκδοχή της (συμμετέχουν όμως και σημαντικοί άνθρωποι του χώρου, αν δεις τους 35 που μαζί με τον Βαγγέλη προσχώρησαν στο Σημίτη από τον πάλαι ποτέ Συνασπισμό), υπάρχουν πλευρές που το εκφράζουν σε «αριστερό» ακτιβισμό και μέσα από την υπεράσπιση του «ανοικτού» διολισθαίνουν σε ακραίες παραδοχές ότι είναι επαναστατικό ως τέτοιο και φλερτάρουν μέχρι και με νετσαγεφικές (τόσο μπρούτες) προσεγγίσεις και δράσεις (πολιτικοποιημένο τάχα μου χάκινγκ) κλπ κλπ.
    Στην πιο λάιτ εκδοχή κινούνται και τα κινήματα στυλ Πειρατών κλπ.
    Επίσης στο επιχειρηματικό επίπεδο θα δεις ανάλογες προσεγγίσεις όπου , δυστυχώς, πάλι έχουμε τα ίδια, ήτοι ιδεαλιστιστικές προσεγγίσεις , οι οποίες χειραγωγούνται εύκολα σε ..συμβατικές επιχειρηματικές στοχεύσεις (αναπαραγωγή του «παλιού» και κακού μοντέλου που κατά τα άλλα σκίζουν τα ιμάτιά τους ότι πρέπει να αποτελέσει παρελθόν).

    Φυσικά το ενδιαφέρον δεν εξαντλείται στον Χώρο των ΤΠΕ, ίσα ίσα έχουν ενδιαφέρον και για το σύνολο της Παραγωγής είτε έμμεσα (σαν αυτά του συνεδρίου που έβαλες με μάρκετινγκ διαφήμιση , αλλά και δίκτυα προώθησης) είτε ..λίγο έμμεσα (τα δίκτυα στα άυλα όπως χρηματοπιστωτικά κλπ, δεν είναι προώθησης αλλά υποκαθιστούν τα κλασσικά της διανομής) και κυρίως άμεσα
    Έτσι στην μετά ..ΚΜΚ 🙂 εποχή, όπου η έννοια του χώρου και του χρόνου ως προσδιοριστικά μιας παραγωγής (εργασιακός χώρος και χρόνος) δεν είναι δεδομένα, όπου η έννοια του ελέυθερου χρόνου δεν καθορίζεται σαφώς, ερχόμαστε να δούμε πόσο ισχύει η βασική αρχή «εμπόρευμα είναι κάθε προϊόν που παράγεται ΜΕ ΣΚΟΠΟ την πώληση».
    Όπως ξέρεις καλύτερα εμού 🙂 η παραπάνω αρχή είναι βασική για αυτό που λέμε νόμο της αξίας, όπως και για την δυνατότητα μέρος των συμμετεχόντων στην παραγωγική διαδικασία (τάξη) να κινηθούν στην προοπτική συγκρότησης υποκειμενικών παρεμβάσεων ενάντια στους απέναντι (ταξική πάλη), δηλαδή τάξη για τον εαυτό της κλπ.
    Έτσι το θέμα της συνείδησης είναι κύριο.

    Όμως αν ο ..Παπούλης (εσένα σε βλέπω πιο ..παραδοσιακό) πουλήσει τα μπίσνες πλαν μου που κατέθεσα στο ..ρημάδι (χο χο χο), εγώ με ποιον θα συγκροτήσω συμμαχία για διεκδίκηση μέρους της αξία που παρήχθη;;
    Και πιο κοντά σε μένα (τον προλετάριο του ελεύθερου χρόνου 🙂 ) είναι οι διάφοροι σαρδανάπαλοι που σε ..τραβάει το Αερικό, αλλά και οι ΕΕδες, κυρίως οι Σοσιαλδημοκράτες ή η Μάικροσοφτ και η Κυβέρνηση των ΗΠΑ που θέλουν να επιβάλλουν το σεβασμό στις πατέντες;;.
    Για αυτό σου λέω , στις οικοδομές θα το ρίξω, εκεί ξέρουμε τι μας γίνεται , αυτοί οι νέοι είναι πολύ ..μπερδεψούρες
    (Καπετάνιε πέρα από το αστείο που τόβαλα για να μη βγει σεντόνι υπάρχει βάση στα λεγόμενα).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: