Δύο Ελλάδες

από kapetanios

Tου Νικου Γ. Ξυδακη

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_22_05/10/2010_417444

Ο συνομιλητής μας είναι υπεργολάβος δημοσίων έργων· έχει αναλάβει πολλές χωματουργικές εργασίες σε μεγάλες κατασκευές, από οδικά έργα έως δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης. Στα πενήντα-κάτι, ο Α. θεωρείται επιτυχημένος επιχειρηματίας, οικονομικά ευκατάστατος και κυρίως, άνθρωπος της πιάτσας: γνωρίζει πώς παίρνονται οι δουλειές, πώς «λιπαίνεται» το σύστημα, πώς υπερτιμολογείς, πώς απασχολείς ανασφάλιστους λαθρομετανάστες, πώς κινείς μαύρο χρήμα.

Ο Α. δεν ανησυχεί για την κρίση. Θ’ αντέξει ο Ελληνας –υποστηρίζει–, έχει χρήμα κρυμμένο, δεν βλέπεις τις ταβέρνες, τα γιωτα-χι… Ποια ανεργία; Δεν φοβάται ανεργία, ο Ελληνας θα την βρει την άκρη… Ο Α. πιστεύει ότι δεν υπάρχει κρίση, ότι η ανεργία δεν απειλεί παρά μόνον τους τεμπέληδες και τους βλάκες.  Είναι επίσης βέβαιος ότι δεν θα τιμωρηθεί πολιτικά κανείς ανάξιος κυβερνήτης. Οι εκτιμήσεις του είναι μείγμα ανεδαφικότητας, πραγματισμού και κυνισμού. Κρίνει τον κόσμο της εργασίας και των επιχειρήσεων εξ ιδίων· η δική του εμπειρία, εμπειρία μαύρου χρήματος, λαδώματος, εκμετάλλευσης και σκληρής εργασίας, είναι η τυπική εμπειρία του αυτοδημιούργητου της μεταπολίτευσης. Είναι φτιαγμένος με τα υλικά της παραοικονομίας, θηρευτής και καιροσκόπος στο συγκεκριμένο περιβάλλον. Εξ ου και δεν αντιλαμβάνεται το αναδυόμενο περιβάλλον στενότητος και ύφεσης ή τις απαιτήσεις για εξορθολογισμό βασικών λειτουργιών. Δεν μπορεί και δεν θέλει να καταλάβει.

Ο Β. είναι επιστήμονας και επιχειρηματίας. Εστησε επιτυχημένα οινοποιεία για λογαριασμό τρίτων, έκανε μεγάλες επιτυχίες με τα κρασιά του, έστησε δικές του επιχειρήσεις. Καινοτόμος, συγκροτημένος, τολμηρός και πάντα στο φως: ο Β. δεν διακινεί ούτε φιάλη, ούτε ρώγα, χωρίς παραστατικό, τα βιβλία των εταιρειών του τριπλοελέγχονται, οι εξαγωγές του τριπλοτσεκάρονται, από απαιτητικούς πελάτες και τράπεζες. Εχει βασανισμένη γνώμη για το τι προϊόντα πρέπει να παράγει η χώρα, εφ’ όσον βέβαια αποφασίσει να παράγει: προϊόντα με χαρακτήρα, ποιοτικά, ανταγωνιστικά. Εχει ολοκληρωμένη άποψη για τις δομικές ασθένειες της πρωτογενούς παραγωγής και της μεταποίησης, της γεωργίας και της οινοποιίας εν προκειμένω.

Αυτός ο επιχειρηματίας ανησυχεί για την κρίση που πλήττει τη χώρα. Αναλύει πώς ο συρρικνούμενος αγροτικός πληθυσμός απώλεσε το εισόδημά του: αποκοιμήθηκε με τις επιδοτήσεις, ξόδεψε υπέρογκα ποσά για νεοπλουτίστικο εκμηχανισμό, έριξε τα χρήματά του σε οικοδομές και κατανάλωση, στηρίχθηκε στην εργασία μεταναστών, δεν προστάτεψε την ποιότητα και τον χαρακτήρα των προϊόντων του… Τώρα, ο μεν μικρός κλήρος του απειλείται από το real estate, το δε υποβαθμισμένο προϊόν του δεν έχει ζήτηση ή δεν πιάνει τιμή.

Ο Α. και ο Β., επιχειρηματίες στην ίδια περίπου ηλικία, εργάσθηκαν σκληρά στο ίδιο περίπου περιβάλλον. Με διαφορετικές μεθόδους, επέτυχαν. Ο ένας δεν βλέπει να υπάρχει πρόβλημα, δεν βλέπει ότι πρέπει κατεπειγόντως να αλλάξει κάτι. Ο άλλος βλέπει την κρίση, ανησυχεί για την ύφεση, εργάζεται σκληρά για να την υπερνικήσει. Είναι δύο όψεις της Ελλάδας, σήμερα· και δεν είναι οι μόνες

Advertisements

15 Σχόλια to “Δύο Ελλάδες”

  1. Καλημέρες…
    Φοβάμαι πως αν ο κατά τα άλλα φιλέρευνος κ Ξυδάκης τόψαχνε λίγο παραπάνω με την ρεπορταζιακή(;) αντιπαράθεση των δύο κυρίων, θα έβρισκε κι άλλα, ακόμα πιο ενδιαφέροντα πράγματα να μας πει:

    Πως πχ ο Α είναι κατά πάσα πιθανότητα «ώριμο τέκνο της ανάγκης & της οργής». Από οικογένεια απ τον πάτο του βαρελιου, δεν είχε κατά πάσα πιθανότητα την παραμικρή ευκαιρία από το σπίτι του, μήτε μορφωτική, μήτε εργασιακή, μήτε «γνωριμιών, ενώ είναι πιθανό να φορτώθηκε υποχρεώσεις για γονείς κι αδέρφια από πολύ νωρία και να τους κουβαλάει στην πλάτη του..
    Έτσι μάλλον θα μετατράπηκε στον αμείλικτο θηρευτή-killer της αγοράς, που -τόσο έτοιμος να μας υψώνει διδακτικά το δάχτυλο- αναφέρει ο κ. Ξυδάκης.
    Ας τολμήσει να το υψώσει και στα μούτρα του κ. Α, αν βέβαια πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο.

    Σε αντίθεση με τον «επιστήμονα με την υποδειγματική κοινωνική συμπεριφορά», τον κ. Β!
    Που -στο βαθμό που υπάρχει κι αυτός-, μάλλον κατάγεται από οικογένεια απ τη μέση και πολύ πάνω του κοινωνικού βαρελιού.
    Είχε και με το παραπάνω όλες τις ευκαιρίες, μορφωτικές εκπαιδευτικές μέχρι τα 35+, «όλα πληρωμένα», μια φοιτητική ζωή «χαρισάμενη» πάει να πει χωρίς έννοια & σκοτούρα! Πράγμα που
    (μεταξύ της συσσώρευσης παντοειδών εφοδίων, απολύτως αναγκαίων έως και εκκεντρικών),
    τον έκανε και μέλος σε άτυπες «ομάδες αλληλοβοήθειας» που ανανεώνουν σχέσεις με ετήσια ρηγιούνιον αποφοίτων, κλπ, κλπ, συν καμια καλή προικούλα από τον «γυμνασιακό του έρωτα», που πώς διάολο γίνεται και 11 φορές στις 10, τυχαίνει «κοπέλα ευκατάστατη»!
    Και πάω και στοίχημα, πως ο Β (αν υπάρχει είπαμε), έχει απείρως περισσότερες πιθανότητες να «κοσμεί» το κοινωνικό περιβάλλον του «διανοούμενου» κ. Ξυδάκη.

    Πάντως και οι δύο, πρέπει να ομολογήσει ο γράφων, τον «οβολό» τους στην κοινωνία τον αποδίδουν!
    Κανονικά και με το νόμο ο ένας, με τη φορολόγηδση της κατανάλωσης στην «αγχωμένα πολυτελή» ζωή του,
    (για το θεαθήναι πιο πολύ, και για να «τους δείξει» εκείνους, που οι όμοιοί τους, τόσα χρόνια τον απαξίωναν ξευτελίζοντάς τον)
    και της δημιουργίας των περιουσιακών του στοιχείων ο άλλος(οικόπεδα, χτισίματα, κλπ κλπ)..
    Οπότε μηδέν από μηδέν, ίσον πάλι μηδέν!
    Όπως μηδενικό είναι και το τελικό συμπέρασμα από το συμπαθές αφήγημα του φιλέρευνου διανοούμενου-γραφιά κ. Ξυδάκη….

    Αν υπήρχε βέβαια πρόθεση για εξαγωγή συμπερασμάτων…

  2. Καλημέρα,
    το βράδυ να τελειώσουμε τη δουλειά με το καλό, θα σας γράψω για τον Ξ. Ο Ξ., είναι δημοσιογράφος σε θεωρούμενη σοβαρή ημερήσια εφημερίδα.

  3. Γεια σας
    Θα περιμένω να διαβάσω το σχόλιο του Μ.Π. το βράδυ και τοτε θα διαβάσω και το κείμενο του κ. Ξυδάκη.
    Προς το παρόν διάβασα μονο τά σχόλια. Περίπου κατάλαβα και το πνεύμα του δημοσιεύματος. 😉

  4. Τώρα εγώ τι να πω; Ότι ο κατά τ’ άλλα συμπαθής κύριος Ξυδάκης έχει μαύρα μεσάνυχτα από αυτό που λέγεται «πιάτσα»; (έτσι, τουλάχιστον, δείχνει το ρηχό, αβασάνιστο, γεμάτο κλισέ κείμενό του που θυμίζει αφελή γυμνασιακή έκθεση. Κρίμα…)

  5. Πολλά από τα παραπάνω εκφράζουν την πλειονότητα των πολιτών μας.
    Ο κ Ξυδάκης λαϊκίζει χαϊδεύοντας τα αυτιά των αναγνωστών του.
    Δεν πρέπει να μας διαφεύγει και το γεγονός ότι για τον Α, παρ ότι εργολάβο Δ έργων, δεν κάνει καμία αναφορά στις σπουδές του. Σε αντίθεση με τον Β του οποίου τα επιστημονικά διαπιστευτήρια φροντίζει να τα διαλαλήσει εξ αρχής.
    Αυτό που εισπράττει ο αναγνώστης κατά πάσα πιθανότητα είναι ότι ο μεν Α προέρχεται από τα διαπλεκόμενα λαϊκά στρώματα των απατεωνίσκων που με άρμα την σχέση τους με την εξουσία αναδείχθηκαν ,ενώ ο έτερος Β γόνος κατά πάσα πιθανότητα μιας μεσαίας τάξης οικογένειας και καλής ανατροφής , με τις σπουδές του και με τα «επιτυχημένα οινοποιεία για λογαριασμό τρίτων, έκανε μεγάλες επιτυχίες με τα κρασιά του»

    Καλησπέρα

  6. Νάσαι καλά @ κάπτεν.

    Τώρα γιατί εμένα, όλο και πιο συχνά με τριγυρνάει η περίεργη ιδέα ότι στα περισσότερα απ’ αυτά που στ’ αλήθεια είναι σημαντικά, στις «φέτες ζωής», είμαστε -λέει- απ την ίδια μεριά του φράχτη,
    αυτό,
    μπορείς να μου το εξηγήσεις;

  7. Αστα βρε Bernardina (γεια σου κιόλας), ολοι αυτοί οι πολιτικοί αναλυτές, εγχώριοι και αλλοδαποί ειτε ειναι απλοί δημοσιογράφοι ειτε διεθνείς γκουρού, νομίζουν οτι το αναγνωστικό κοινό ειναι «καθυστερημενο διανοητικως».
    Προχθές, κάπου αλλου, ειχα μια σειρα διαφωνιών γιατί κάποια διεθνης προσωπικότητα ειπε οτι εμεις οι Ελληνες «εκπαιδευόμεθα» να αισθανόμεθα ένοχοι, κάτι που δεν αποδεικνύεται με τίποτα παρά μόνο μια προσωπική εκτίμηση και μ άλιστα με ελλιπη πληροφόρηση οπως ομολόγησε. Αστα να πάνε……
    Ολα τα κράτη με την παγκόσμια κρίση ειχαν και εχουν προβλήματα, η Ελλάδα ειναι ενα απο αυτά και κάνει ο,τι ειναι δυνατόν για να τα αντιμετωπίσει. Και ως κυβέρνηση και ως πολίτες, ολα τα άλλα ειναι «κουβέντα να γίνεται».

  8. Kαλησπέρα, Ένη -και όλοι.

    Ξαναδιαβάζοντας το κείμενο και ειδικά το σημείο περί επιτυχημένων οινοποιείων του προχώου επιστήμονα/επιχειρηματία ένιωσα την παρόρμηση να αναφωνήσω τη γνωστή γλαφυρή ρήση «καλά κρασά!»

    και γιατί άραγε να μην υπάρχει η κατηγορία του αυτοδημιούργητου που μπορεί να μην πήγαινε πάντα με το σταυρό στο χέρι αλλά αγωνιά γιατί εξαρχής γνώριζε την κακοτράχαλη πραγματικότητα καλύτερα από τον άλλο που, εναλλακτικώς ων, μπορεί να πλασάρει φύκια για μεταξωτές κορδέλες, χρεώνοντας, πχ, από 400 έως 1000 ευρώ την ημέρα για διαμονή, γευσιγνωσία και γκουρμέ εστίαση στις προχώου κάναβές του; (Το παράδειγμα δεν δίνεται στον αέρα, εντάξει;)

    Αν ήταν τα πράγματα τόσο άσπρο-μαύρο όσο τα παρουσιάζει ο κύριος Ξ. όλα θα ήταν αλλιώς…

  9. Καλησπέρα Μπέρνυ και Ενη

    (άσχετο)
    Βαγγέλη κάτι έγραψες στον σταθμό το πρωί
    ρίξε και μια ματιά εδω

  10. καλησπέρα… Δεν νομίζω ότι το άρθρο άπτεται πέρα από δυό μεμονωμένες περιπτώσεις του μεγάλου παλμού της Ελλάδας… Θα μπορούσε δλδ κάλλιστα ο Β να λιπαίνει και να νέμεται το σύστημα..

    Το σύστημα εν ολίγοις είναι εκ βάθρων σαθρό και δεν αναπροσαρμόζεται σε σχέση με τον χρήστη… Ο χρήστης πάλι επισης…

    Να ξεκαθαρίσω κάτι… Δεν κάνει ο Α τη ζημιά στο σύστημα… Έχοντας περάσει από τα ΔΕ ως κατασκευαστής κάποτε πριν πάρω άλλες ατραπούς δεν σχηματίζει ο Α το «κλασσικό λαμόγιο». Το μαύρο χρήμα, η μαύρη εργασία, δεν είναι παρά συστατικά του ελληνικού συστήματος…

  11. @Καπετάνιε, σ ευχαριστώ, έξοχο όλο το κείμενο του Κύπριου, τόχω απ την ώρα που το είδα βαθιά μέσα στην καρδιά μου.
    Το πρωϊνό τόκανα μόνο και μόνο σαν ελαχιστότατη συμβολή να πέσουν οι μάσκες κάποιων επαγγελματιών της κρετινο-Εθνικοφροσύνης, συνεργατών για χρόνια διάφορων υπηρεσιών, που παριστάνουν -τρομάρα τους!- τόσο ξεδιάντροπα και τους ντεμεκ-αναλυτές διεθνών θεμάτων.
    Όλα τάχε η Μαριορή.
    Λυπάμαι που συμφωνώ 100% με τον εξαιρετικό Κύπριο, ότι ο Χριστόφιας αποδεικνύεται δυστυχώς λίγος, αλλά για τους ακριβώς αντίθετους λόγους απ αυτούς για τους οποίους εγκαλείται απ τα εδώ ΕΘΝΙΚΙΣΤΙΚΑ ΣΚΥΒΑΛΑ, φανερά και μεταμφιεσμένα.
    Ότι δλδ την ιστορική ανάγνωση για τις καταλυτικές ελληνικές ευθύνες για το Κυπριακό δράμα, δεν την προώθησε ούτε την ώρα που χρειάζονταν, (τώρα είναι αργά ίσως), ούτε και στο βαθμό που χρειαζόταν(με μισόλογα, χρόνια μετά, στην Ουάσιγκτον).

    Εντυπωσιακό και το σημείο της ανάλυσής του που αναφερόμενος στις ελληνικές ευθύνες, λέει πως συνεχώς και από τα τέλη των 50ς οι Τούρκοι «σχεδίαζαν» (ονειρεύονταν είναι το σωστό) εισβολή ή μείζονα στρατιωτική επέμβαση, αλλά την έκαναν ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟΤΕ, όταν η εγκληματική παραφροσύνη των δικών μας εγκληματικών καραφασισταριών, τους το επέτρεψε.

  12. Γεια σε ολους τώρα, και να πώ οτι ΄διάβασα το αφήγημα Συμπέρασμα το Καργούδειον μηδεν-μηδεν=μηδέν
    Να εξηγήσω ομως και κάτι στο δικό μου σχόλιο περί ποικίλων πολιτικών αναλύσεων.
    Λοιπόν οταν εγραφα οτι ειχε η διεθνής προσωπικότητα ελλιπή πληροφόρηση, εννοουσε οτι «δεν ηταν σε θέση να απαντήσει γιατί το ΔΝΤ επιβάλλει διαφορετικά μετρα σε κάθε χώρα» , αφ’ενός και επίσης δήλωνε οτι «η τρόικα του ΔΝΤ η ΕΚΤ και η ΕΕ», λές και δεν πρόκειται για εντελώς αλλους οργανισμούς».
    Γι αυτό φαίνεται οτι η κοινή γνώμη δεν θα πρέπει να δέχεται καμια «βαρυσήμαντη δήλωση» κανενός «βαρυσήμαντου πολιτικού αναλυτή» αν τα λόγια τους δεν «αντέχουν» την κριτική της κοινής λογικής.

  13. για την Κύπρο το σχόλιο… δεν ξέρω εδώ αν ποστάρω στο σωστό μέρος… αν όχι ας με συγχωρήσουν…

    Στο λίνκ που παρέπεμψε ο Κάπταιν, διάβασα ότι η Ελληνική πλευρά θα έπρεπε να υποδείξει στην ΕΚ πλευρά την ανάγκη υποστήριξης ενός ανεξάρτητου κράτους… Εκπλήσσομαι που το διαβάζω αυτό…

    Επίσης αφήνει ασχολίαστο το μένος για Ένωση της ΕΚ πλευράς εις μάτην της «μαμάς» της (όπως ο συγγραφέας του άρθρου απαξιωτικά αναφέρει).

    Να προσθέσω μια πινελιά που δυστυχώς ξεχνάμε ηθελημένα και οι δυό πλευρές σήμερα (Ε + ΕΚ) προσεγγίζοντας το θέμα προς τα πίσω. Μέρος της ισχυρής τάξης της ΕΚ πλευράς των 50ς δεν επέβαλλε το αίτημα της ένωσης για αγαθούς μόνο σκοπούς… Ήταν απλά ένας απρόσκλητος συνδαιτημόνας στο μεγάλο εγχώριο φαγοπότι που συντελούτο τότε στη χώρα μας μέσω του σχεδίου Μάρσαλ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: