ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ

από kapetanios

( με το στειλαν στο μεηλ )

ΕΛΛΑΔΑ ΚΛΟΠΗ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ! (η κοροιδια σε ολο της το μεγαλειο!)

ΚΑΛΗ ΜΠΑΖΑ!!!! Η ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΔΙΟΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Πουλημένα τομάρια!

Η χρήση των ελβετικών αυτοκινητόδρομων και οδών ταχείας κυκλοφορίας υπόκειται για όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα σε υποχρέωση πληρωμής διοδίων. Για μηχανοκίνητα οχήματα με μέχρι 3,5 t (ΕΙΧ, μοτοσικλέτες και τροχόσπιτα) υπάρχει υποχρέωση ειδικού σήματος (βινιέτας). Πριν από τη χρήση αυτοκινητοδρόμων και οδών ταχείας κυκλοφορίας πρέπει να αγοραστεί μία βινιέτα, η οποία ισχύει για απεριόριστες διαδρομές σε όλους τους αυτοκινητόδρομους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας. Μέλη της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης Ν. Πιερίας ταξίδεψαν  αυτή την εβδομάδα στο εξωτερικό, βρέθηκαν με ΙΧ επιβατικό αυτοκίνητο στην Ελβετία και αγόρασαν μια vignette. Το κόστος της; 31 Ευρώ για όλο το χρόνο, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2010, με τη δυνατότητα χρήσης απεριόριστων διαδρομών, εννοείται και των πολυάριθμων τούνελ της ορεινής χώρας.


Δηλαδή, ο Ελβετός πολίτης πληρώνει 31 ευρώ το χρόνο και έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί ελεύθερα ολόκληρο το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας του.

Ο Έλληνας πολίτης, π.χ. ο κάτοικος Κατερίνης που εργάζεται στην Θεσσαλονίκη και πηγαινοέρχεται καθημερινά, πληρώνει 1.344 Ευρώ  μόνο γι αυτή τη διαδρομή (20 εργάσιμες Χ 12 μήνες Χ 5,80 ? καθημερινά) και δεν έχει τη δυνατότητα αγοράς εκπτωτικής κάρτας, όπως συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο!

Οι Ελβετοί συνάδελφοι των φίλων μας δεν μπορούσαν να το πιστέψουν, λέγοντας:«Αυτό λέγεται κλοπή!». Οι δε πολιτικοί που υπέγραψαν την παραχώρηση της χρήσης των εθνικών μας δρόμων, κάτω από τέτοιους όρους, είναι πουλημένα τομάρια!

Αυτό, το τελευταίο, δεν είπαν οι Ελβετοί! Το είπαν οι Τσέχοι που καθόταν στο ίδιο τραπέζι! Κι εμείς βέβαια τους εξηγήσαμε, πως απλά «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ».

Εθελοντική Ομάδα Δράσης Ν. Πιερίας

Advertisements

16 Σχόλια to “ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ”

  1. Αυτή η ιστορία τείνει να πάρει διαστάσεις. Έχω την εντύπωση όμως ότι δρομολογούνται εξελίξεις τέτοιες που θα μεταφέρουν το βάρος της ευθύνης για τα απολεσθέντα κέρδη των εταιριών εκμετάλλευσης στο δημόσιο. Σε αυτήν την περίπτωση η αδιαφορία και η μη συμμετοχή των οργάνων της τροχαίας θα σταματήσει και η «επανάσταση» θα λάβει τέλος – ή μηπως όχι ?

  2. Καπετάνιε,

    εδώ στα βόρεια (της Αττικής, όχι της χώρας!) ετοιμάζονται να επαναφέρουν την τοποθέτηση διοδίων περιμετρικά της Αττικής και συγκεκριμένα στην έξοδο Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου απ’ όπου περνούν καθημερινά χιλιάδες άνθρωποι για να πάνε στις δουλειές τους, επιμένοντας ετσιθελικά σε μια παράλογη ιστορία επειδή έχουν λέει υποχρέωση απέναντι στους ιδιώτες που είχαν αναλάβει το έργο! Και για να αποφύγουν τσαμπουκάδες του στυλ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ, τα αυτοκίνητα θα προμηθεύονται ηλεκτρονικό μαραφέτι όπου θα σημειώνεται η διέλευση. Έχει να γίνει πάλι της κυρα-Καλλιόπης εδώ πέρα!

    Σας αφήνω για λίγο και επιστρέφω δριμύτερη σε μερικές ώρες 😉

  3. απ την σύμβαση της «Νέα Οδός» που εκμεταλλεύεται το τμήμα Αθήνα – Μαλιακός στο άρθρο 24.1.5 (N. 3555 ΦΕΚ 81Α 2007)

    «Σε κάθε περίπτωση το Δημόσιο δεν φέρει την ευθύνη της βεβαίωσης της μη καταβολής και της είσπραξης των ανωτέρω. Ειδικότερα η δαπάνη της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των ανωτέρω βαρύνει τον Παραχωρησιούχο, ο οποίος δεν δικαιούται να απαιτήσει από το Δημόσιο οποιαδήποτε αποζημίωση για τις ανωτέρω αιτίες, ούτε να απαιτήσει περαιτέρω ανάμιξη του Δημοσίου στα θέματα αυτά»

    Αποφασισμένοι φαίνονται

    http://www.epitropesdiodiastop.blogspot.com/

  4. καλησπέρα… Το άρθρο λαϊκίζει πέρα για πέρα… είναι προφανές ότι ο συγγραφέας του είναι εκτός πραγματικότητας, ενώ το περιβόητο «κίνημα» δεν είναι παρά απλοί πλιατσικολόγοι, όμοιοι με εκείνους που σε κάθε πορεία κάνουν πλιάτσικο στα σπασμένα μαγαζιά…

    Εδώ παρακάτω θα κάνω λίγο το συνήγορο του διαβόλου-μπόμπολα-τόμπολα…
    Όπως το να συγκρίνεις τα μούσμουλα με τα τρόλευ, είναι το ίδιο σοβαρό να συγκρίνεις τις συμβάσεις – κατασκευές στην Ελβετία με τις αντίστοιχες ημεδαπές…

    Καταρχήν οι δρόμοι όλοι που έχει φτιάξει το Ελληνικό Δημόσιο είναι δωρεάν. Κόρινθο από το 33 της Πειραϊκής -Πατραϊκής με ολίγον από βουγιουκλάκη να χορεύει στις εγγείς ταβέρνες. Τρίπολη μέσω Αγίου Βασιλείου, Φίχτιου, χιλιομοδίου κωλωσούρτη και Άργους… Αντίστοιχα προς βοράν Λαμία Θεσσ/νίκη μέσω Κριεκουκίου, Αυλώνος, Αγίου Θωμά, Στυλίδος, Αγίου Κωνσταντίνου, Καραβόμυλου Λαμίας, Δομοκού κλπ κλπ…

    Τους άλλους (να εξηγούμαστε) δρόμους δεν τους έχει κάνει το ελληνικό δημόσιο… Τους έχουν κάνει ιδιώτες με τα γνωστά του συστήματος και η επικαρπία των διοδίων αποτελεί προσωπική περιουσία τους (για αυτό και την έκαναν πράξη) ειδάλλως θα έπαιζαν κι αυτοί πρέφα σε κάποιο γραφείο δημόσιου οργανισμού…

    Να πούμε τι έχει καταφέρει το Ελληνικό Δημόσιο ως μάνατζερ:

    α. Μετονόμασε το δρόμο Κορίνθου Τριπόλεως σε Κορίνθου-Καλαμάτας για να βάλει χέρι στα λεφτά της δωρεάς του Τζών Σπάνος για τους σεισμόπληκτους της Καλαμάτας (αφού ο δρόμος έτσι βαφτισμένος θα βοηθούσε τους αναξιοπαθούντες σεισμόπληκτους Καλαματιανούς). Το κύκλωμα Λαλιώτη δεν σταμάτησε εδώ: Έφτιαξαν κάτι ανεκδιήγητες ΤΕ που πήραν τα έργα με απευθείας ανάθεση και στημμένους διαγωνισμούς (ολίγους από τους 50 συνολικά) και παρέδωσαν ένα ημιτελές και κάκιστο αποτέλεσμα, εξαίρεση της σήραγγας του Αρτεμησίου που χάρη στην Αυστριακή εταιρία κατάφερε να αποδώσει το ένα ρεύμα πριν ο Μητσοτάκης διαλύσει τη σύμβαση, προκειμένου να φορέσει κοστούμι και να κόψει κορδέλες. Τα χρήματα του δημοσίου (βλέπε Ευρωπαϊκής Ένωσης υπερτιμολογημένα) μαζί με του φουκαρά Σπάνος διασπαθίστηκαν… Είναι γνωστή η ιστορία μιας Τεχνικής εταιρίας που πήρε τα φράγκα και έστησε ένα λυόμενο και χαρτόπαιζαν δυό για δυό χειμώνες οι αγρότες είχαν στήσει μαύρες σημαίες δήθεν για τις περιουσίες τους, ενώ όοοολος ο «αέρας» πληρώθηκε κανονικά…

    β. Το σενάριο επαναλήφθηκε τουλάχιστον 3 φορές που γνωρίζω καλά στον περιβόητο (και χιλιοπληρωμένο) Κορίνθου-Πατρών…

    Εδώ τελειώνει η εποποιεία του Ελληνικού Δημοσίου ως μάνατζερ που δεν απέδωσε ούτε ένα χιλιόμετρο καθαρού και νόμιμου δρόμου…

    Μια μικρή παρένθεση: Εργαζόμουν κάποτε για εταιρία που είχε μέρος ενός από τα παραπάνω οδικά δίκτυα… Το κύκλωμα ήταν τόσο βρώμικο (τα κόμματα-σύστημα διεφθαρμένο κράτος τόσο hard up for money) που μόνο με μαύρη εργασία και κομπίνες (καίτοι η υπαιτιότητα τεχνικόοικονομικά ήταν καθαρά του Δημοσίου) παραδόθηκε κάτι για τα μάτια του κόσμου… Αν νομίζετε ότι ο εργολάβος έφαγε με χρυσά κουτάλια, γελιέστε…

    Συνεχίζω: Έρχεται ο νόμος Σουφλιά (οσο κι αν ο Σαρακατσάνος δεν μου είναι ιδιαίτερα συμπαθής). Μιμείται στην ουσία συμβάσεις αντίστοιχες με εκείνες του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος… Ιδιώτες κάνουν το έργο και νέμονται κλιμακωτά τα διόδια για 25 χρόνια… Με μια διαφορά: Η νομή δεν είναι μονοπωλιακή όπως του αεροδρομίου. Δλδ επιβάλλεται η ύπαρξη των εναλλακτικών παραδοσιακών και κρατικών διαδρομών. Επίσης κλιμακωτά σημαίνει ότι με τα χρόνια αυξάνεται το ποσοστό του δημοσίου και μειώνεται εκείνο του κατασκευαστή.

    Κάπταιν είσαι σωστός: Μάλλον νομικά θα περάσουν στο ΤΕΟ τη διαχείριση και το ΤΕΟ ως εταιρία δημοσίου, θα στέλνει στις εφορίες τις κλήσεις ή τα αντίτιμα εκείνων που δεν πλήρωσαν. Μάλλον θα είναι απλά τα αντίτιμα, αφού η νέα τεχνολογία θα εξαφανίσει τελείως μπάρες κλπ.

    Δεν ξέρω αν ο παραπάνω νόμος Σουφλιά είναι καλός ή κακός. Είναι όμως ο μόνος εδώ και 35 χρόνια μεταπολίτευσης τρόπος που στη χώρα μας (όχι την Ελβετία) γίνονται κανονικά τα έργα… Αυτή τη στιγμή 7 ή 8 μεγάλες κοινοπραξίες (δεν θυμάμαι γιατί απέχω του σπόρ…4ετίας και βάλε) κτίζουν τους σύγχρονους ελληνικούς δρόμους και όχι το Ελληνικό Δημόσιο…

    Κατανοώ ότι το ανωτέρω γεγονός στενοχωρεί πολλούς, όμως αλλού είναι η αιτία και οι υπαίτιοι που διαφεύγουν των ευθυνών τους και όχι οι ιδιώτες εργολάβοι (λαμόγια κλπ κλπ δεν με ενδιαφέρει…). Και αν δεν λύσουμε το πρόβλημα με τους πραγματικούς υπαίτιους, τότε απλά λαϊκίζουμε… (και καλά με το σύστημα την εξουσία και επανάσταση του κώλου…).

    αυτά τα ολίγα και ζητώ συγνώμη για το παραλλήρημα…

  5. Μήπως θα έπρεπε να εντάξουμε την κίνηση «δεν πληρώνω δεν πληρώνω» μέσα στα πλαίσια μιας «νέας στάση ζωής» που δεν λογαριάζει δίκαιο ή άδικο σωστό ή λάθος ;
    Σε μια χρονική περίοδο που οι σταθερές πολιτικές αξίες ,πεποιθήσεις , δεδομένα , κεκτημένα καταρρέουν, συνταγματικές νομιμότητες καταλύονται εις το όνομα των δανειστών μας κλπ η απαίτηση για υπακοή των πολιτών (την μετατροπή τους δηλαδή από πολίτες σε υπηκόους) στους νόμους μιας ελίτ ακούγεται υπερ-βολική.
    Δεν αμφισβητώ σε καμία περίπτωση την ορθότητα της άποψης που εκφράζει ο @nikiplos αλλά ας δούμε και όλη την εικόνα.

    Ανεξάρτητα απ τα παραπάνω όμως δεν παύει η δαπάνη των 1350(!!!) ευρώ για διόδια να είναι παράλογη

  6. Καλησπέρα,
    αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί το δημόσιο management είναι αποτυχημένο (που είναι , δεν το συζητάμε) , ενώ το «ιδιωτικό» δεν είναι.
    Αν για να βγει η «επένδυση» πρέπει να αναβιώσουμε τον κεφαλικό φόρο , δεν καταλαβαίνω τι είδους διαχείριση έργου είναι αυτή.
    Εκτός και αν βγαίνει και με λιγότερα, οπότε η μόνη δικαιολογία είναι «σας σώσαμε και μη ρωτάτε πόσα»
    Και οι 2 περιπτώσεις καλές δεν μου φαίνονται 😉

    Σε τελευταία ανάλυση, ή είναι ακριβό το κόστος διοδίων (συνολικά έτσι όπως έχει γίνει) ή δεν είναι.
    Παρεπιπτόντως, «μόνος δρόμος» στις δημοκρατίες και ευνομούμενες κοινωνίες δεν πρέπει να υπάρχει.

    Τέλος, αυτό που έχω ακούσει το Ρέππα να λέει είναι «κοιτάξτε άδικοι είναι οι όροι της Σύμβασης (φυσικά , αφού το ΠΑΣΟΚ ξιφουλκούσε εναντίον της), αλλά επειδή εχει επικυρωθεί (από τους άλλους, εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα), οι Ανάδοχοι θα ενεργοποιήσουν ρήτρες.
    Οπότε θα σας ζητήσουμε , σε όσους «παρανομείτε», τα ρέστα (και οικονομικά) για τη ζημιά που θα υποστεί το ελληνικό δημόσιο, δηλ ο Έλλην φορολογούμενος κλπ κλπ.
    Πώς να χαρακτηρίσει κάποιος την όλη στάση;;

  7. Φίλε Αναγνώστη φαντάζομαι δεν απευθύνεις το ερώτημά σου σε μένα 😉
    Ωστόσο, για μένα η απάντηση είναι προφανής… Δεν είναι το Ελληνικό Δημόσιο ένας απρόσωπος άλλος, αλλά εμείς οι ίδιοι… Το κόμμα, οι ημέτεροι, οι κουμπάροι κλπ κλπ…
    Πολλοί φαγάδες επιβαρύνουν… Ο ιδιώτης είναι ένας… λαδώνει για να πάρει το έργο, αλλά με βάση τη σύμβαση πρέπει να παραδώσει κάτι για να εισπράξει διόδια…

    Απροπό, ο κος Υπουργός, ξέχασε κάποτε που χτυπούσε το χέρι του στο τραπέζι νουθετώντας μας που δεν τον πιστεύαμε ότι μέχρι το πολύ το 1999 ο δρόμος θα είναι έτοιμος… (ο Κορίνθου – Πατρών)…

  8. Καλημέρα αγαπητέ Νίκιπλε (και λοιποί, βεβαίως)
    Φοβάμαι ότι το σύστημα που εφαρμόστηκε (μιλάω για την κακή εκδοχή που περιγράψαμε όλοι) είναι …υβριδικό.

    Για αυτό πιστεύω ότι και στη φάση την πρώτη με τη διαχείριση του Δημοσίου, αλλά και στη δεύτερη με τους Ιδιώτες βλέπουμε τις ίδιες παθογένειες και τελικά το ίδιο (μη) αποτέλεσμα.
    Και κατά την πρώτη φάση έχουμε συμμετοχή ιδιωτών και κατά τη δεύτερη οι «λειτουργοί» παρόντες ήταν (η δοσολογία αλλάζει).
    Νομίζω ότι η όποια πρόταση για καλύτερο αποτέλεσμα , πάλι υβριδική θα είναι.
    Η δοσολογία Εργολάβων – Λειτουργών είναι είναι ένα σοβαρό ζήτημα, αλλά δε νομίζω ότι είναι το κύριο 😉

  9. αυτό με την ελβετία, το πλήρωσα και γω, μόλις πέρασα τα σύνορα της.
    Τέλος χρήσης των δρόμων της μας ειπε η υπάλληλος του τελωνείου.Γιά ένα χρόνο.
    ΑΝ θεωρήσω λοιπόν πως μιά χώρα σαν την ελβετία, πού δόξα τω θεώ, έχει δώσει δείγματα επιβίωσης και αυτοσυντήρησης από τα καλυτερότερα,έχει εκτιμήσει πως, γιά να συντηρείται αυτό το δικτυο των δρόμων της ,
    φτάνει ένα τριαντάρι το χρόνο.(αν δεν έχει και κέρδη, που το βλέπω πιο κοντά στην ελβετία)
    Θεωρώ λοιπόν σωστό και δίκαιο, πως και η ιδιωτική εταιρεία στη ελλάδα, κατά μείζονα λόγο , θα πρέπει να βγάλει το παντεσπάνι της .
    Ασχέτως κιαν ερήμην μου, της ανατέθηκε το έργο .
    Ας βάλει λοιπόν τριπλάσιο ποσό, πενταπλάσιο, ας βάλει δεκαπλάσιο άπό αυτό.
    ας πληρώσει 300 ευρά το χρόνο ο πολίτης.
    Αλλά Τι σόι δρόμοι πιά είναι αυτοι, που αξίζουν 1300 ευρά το χρόνο;
    που σημειωτέον καμμία σχέση δεν έχουν με τις αουτοστράντες του εξωτερικού, αφού θα πρέπει να κατουρήσεις πριν μπεις στην εγνατία, και μετά να ξανακατουρήσεις άμα φτάσεις στον προορισμό σου.Γιά καφέ, νερό ,και βενζινάδικο , δε το συζητάμε.Φέρε απ το σπίτι ,σου λέει ο κατασκευαστής.

    Θέλω να πω, πως εμένα σαν πολίτη , ουδόλως με αφορούν τα αλισβερίσια του κάθε πουλημένου κυβερνητικού.Να πάνε να κόψουν το λαιμό τους με τις συμβάσεις που κάνανε.Την κατανόηση, τη φυλάω γιά τους αγαπημένους μου.
    δ

  10. Αγαπητή Demetrat, αλλά και λοιποί:…

    Λίγα λόγια αν επιτρέπετε… Οι άνθρωποι που κάνουν τους δρόμους στην Ελλάδα, μεροκάματο βγάζουν… δεν βγάζουν ποσώς παντεσπάνι… Τυχαίνει να γνωρίζω αρκετούς που έπεσαν έξω ενώ έφτιαξαν κάποτε άριστους δρόμους… Τυχαίνει επίσης να γνωρίζω ιδιώτες που έχουν αποδώσει δρόμους, τους περαίωσαν επιτυχώς προ 8ετίας και το επίσημο κράτος ακόμη τους χρωστάει χρήματα…

    Δυστυχώς στην Ελλάδα το χρήμα (ή το παντεσπάνι αν προτιμάτε, αν και ενίοτε το μέγεθος είναι που μετράει) δεν το βγάζει όποιος αναλαμβάνει και κάνει μια δουλειά… Σε τελευταία ανάλυση δεν το κάνει για την ψυχή της Μητρός του. Το βγάζουν χοντρά οι αεριτζήδες… Οι αεριτζήδες ανήκουν σε μια διαπλεκόμενη κατηγορία ευκατάστατων (και ευσταλλών) ιδιωτών που διαπλέκονται με την υψηλή εξουσία και φυσικά δημοσίων λειτουργών (υψηλόβαθμων στελεχών, μεγαλοστελεχών και κυρίως υπερσυνδικαλιστών) του Δημοσίου Τομέα.

    Στην Ελλάδα εκείνο που πληρώνεται ακριβά δεν είναι παρά ο «αέρας». Τα υπόλοιπα, το κυρίως έργο που σπάει σε εκατοντάδες μικροεργολαβίες αλλά και το «μανατζάρισμα» από πλευράς του δημοσίου που επίσης σπάει σε εκατοντάδες χιλιάδες προσκώματα και γκάφες τρέχουν ασθμαίνοντες να διασώσουν οι μικροεργολάβοι…

    Η Ελβετία έχει μάνατζερς στα έργα και όχι αεριτζήδες. Στην Ελλάδα αν αναλάβει ένας Ελβετός Μάνατζερ να κάνει το έργο, θα του κατασχέσουν και το σπίτι, γιατί στο τέλος θα μπει μέσα…

    Το ζήτημα του νόμου Σουφλιά με τις ιδιωτικές κοινοπραξίες είναι κάτι τελείως διαφορετικό… Δεν ξέρω αν είναι το καλύτερο που έχουμε, πάντως κόντρα σε ότι έχει ειπωθεί παραπάνω, είναι το μόνο που αποδίδει έργα. Αυτή τη στιγμή που μιλούμε μόνο αυτό παραδίδει δρόμους, ενώ τα μεγάλα έργα (ΠΑΘΕ-ΕΓΝΑΤΙΑ-ΑΙΓΑΙΟ-ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ) όπου έχουν … φρακάρει, είναι εκεί που το επίσημο Δημόσιο εξακολουθεί να παραμένει μάνατζερ.

  11. καλημέρα φίλοι μου
    Για το θέμα των διοδίων. Προσωπικά βρίσκω υπερβολικά τα τιμήματα σε βαθμό που θα τα χαρακτήριζα και αισχροκέρδεια
    Όσο για την ενδιαφέρουσα συζήτηση του νικιπλου με τον αναγνώστη ρίξτε και μια ματιά στις θέσεις του ΤΕΕ για τα ΔΕ γενικά-δεν είναι άσχημες σαν μια βάση συζήτησης.

    http://portal.tee.gr/portal/page/portal/TEE_HOME/dimosiaerga.pdf

    Θέσεις ΤΕΕ για τα Δημόσια Έργα και τις υποδομές τους

    Ο τομέας παραγωγής των δημοσίων έργων αποτελεί την ατμομηχανή εξόδου από την οικονομική κρίση στις περισσότερες χώρες. Η Ελλάδα, που προσπαθεί να αναβαθμίσει τις υποδομές της, έχει ανάγκη από πολλά μικρά και μεσαία έργα κύρια στην περιφέρεια. Πρωταρχικό ρόλο παίζει η αποτελεσματικότητα στη διαχείριση των πόρων.
    Για τους λόγους αυτούς παραθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις για την αναμόρφωση των δημοσίων έργων θέτοντας τις ακόλουθες προτεραιότητες :

    Αναβάθμιση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

    Στις σημερινές δύσκολες συνθήκες είναι αναγκαία η αναβάθμιση του ΠΔΕ , με ανακατανομή πόρων και επενδυτικών προτεραιοτήτων και με ιδιαίτερη έμφαση στα μικρά και μεσαία έργα. Η αναβάθμιση αυτή πρέπει απαραιτήτως να συνοδεύεται με αύξηση των διαθέσιμων πόρων του ΠΔΕ. Θα πρέπει λοιπόν να γίνουν παρεμβάσεις στις ακόλουθες κατευθύνσεις:

    – Έργα τεχνικών υποδομών :
    εκτός από τα δρομολογημένα μεγάλα έργα υποδομής εθνικής κλίμακας και υπό την προϋπόθεση της εξυπηρέτησης –τεκμηριωμένα- των αναθεωρημένων στόχων των Προγραμμάτων, ένταξη έργων στα Περιφερειακά Προγράμματα (ΠΕΠ), Π/Υ μικρότερου των 5 εκ. € -ώστε να ακολουθηθεί η κατά πολύ πιο ευέλικτη και λιγότερο γραφειοκρατική διαδικασία ανάθεσης /εκτέλεσης. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα μεγαλύτερη δυνατότητα προκαταβολής, γρηγορότερη απορρόφηση αλλά και αναθέρμανση των περιφερειακών κατασκευαστικών αγορών που έχουν συρρικνωθεί δραματικά την τελευταία διετία.

    Κρατικές ενισχύσεις σε ΜΜΕ

    Ενεργοποίηση του Εθνικού Πλαισίου Αναφοράς(Ν.3614/2008) με κατεύθυνση –εκτός από τις ορεινές και νησιωτικές περιοχές με μικρά έργα μη επιλέξιμα στο ΕΣΠΑ– και στις Περιφέρειες Στ. Ελλάδας και Ν. Αιγαίου που δεν καλύπτονται πλέον από την πολιτική της συνοχής(Περιφέρειες με Ακαθάριστο Προϊόν μεγαλύτερο του κοινοτικού μ.ο.).

    Έμφαση σε έργα κοινωνικής υποδομής

    Έργα αστικών αναπλάσεων

    Ενίσχυση περιφερειακών προγραμμάτων των ΟΤΑ
    Ο συνολικός σχεδιασμός θα πρέπει να γίνει με τη σύνταξη του Προγράμματος των Δημοσίων Έργων, ώστε οι προτεραιότητες να τίθενται με βάση τόσο την κάλυψη των αναπτυξιακών και κοινωνικών αναγκών όσο και των δυνατοτήτων διάθεσης των αναγκαίων πιστώσεων. Έτσι τα πάσης φύσεως μικρά και μεγάλα έργα υποδομών, καθώς και οι απαραίτητες υπηρεσίες που έχει ανάγκη ο τόπος και το κοινωνικό σύνολο για την
    ανάπτυξη του και την βελτίωση της καθημερινής ζωής του, να προκύπτουν ιεραρχημένα μέσα από ένα μακρόπνοο και δημοκρατικά σχεδιασμένο – κατά τομέα και περιοχή – Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό.

    Τιμολόγηση των έργων

    Να προωθηθεί η εφαρμογή εκσυγχρονισμένου και αξιόπιστου συστήματος τιμολόγησης των έργων με τιμολόγηση της κάθε αναφερόμενης εργασίας του έργου βάσει σύγχρονων τυποποιημένων καταλόγων (τυποποίηση και καθιέρωση σύγχρονων αναλυτικών τιμολογίων) και την καθιέρωση απλού και αντικειμενικού τρόπου αναθεώρησης των τιμών που θα οδηγήσει στην ορθή αποτίμηση των έργων και τον υγιή ανταγωνισμό.
    Τα παλαιά αναλυτικά τιμολόγια ΑΤΟΕ – ΑΤΕΟ – ΑΤΗΕ – ΑΤΥΕ προέρχονταν από τα αντίστοιχα γερμανικά DIN.
    Από το 1976 παρέμεναν στην ίδια μορφή και δεν ακολούθησαν τον εκσυγχρονισμό που προήλθε τόσο με την ανάπτυξη της πληροφορικής όσο και την εφαρμογή νέων μεθόδων κατασκευής, ανάπτυξης εξειδικευμένων νέων μηχανημάτων, μεγαλύτερης ταχύτητας, απόδοσης και οικονομίας. Δεν παρακολουθήθηκαν οι εξελίξεις των αντίστοιχων αναλυτικών τιμολογίων, όπως πχ βιβλιοθήκη τυποποιημένων περιγραφικών άρθρων STLB – Bau στη Γερμανία, που είναι ηλεκτρονική συνθετική μορφή των παλαιών αναλυτικών
    τιμολογίων, αντίστοιχων του ΑΤΟΕ κλπ.
    Τα αναλυτικά τιμολόγια εφαρμογής είναι σύνθεση απλών αναλυτικών τιμολογίων (παλαιές βοηθητικές τιμές Β.Τ.), που περιλαμβάνουν αναλύσεις αποδόσεων και απαιτήσεων των συντελεστών κάθε εργασίας, ανάλογα με το είδος, την ποιότητα, τις δυσκολίες κλπ.
    Οι τιμές εφαρμογής προκύπτουν όπως και στον παλαιό ΑΤΟΕ κλπ, με εφαρμογή στα αναλυτικά τιμολόγια των τιμών μονάδας υλικών, εργασίας, μηχανημάτων κλπ. Οι βασικές τιμές λαμβάνονται, όπως και σήμερα, από το «ηλεκτρονικό καλάθι» των τιμών μονάδας υλικών, ημερομισθίων, μισθωμάτων, όπως διαπιστώνεται από αρμόδιο όργανο.
    Βασικό πλεονέκτημα των αναλυτικών τιμολογίων Γερμανίας, είναι η συνεχής ενημέρωση σε καινούργια εργασία, μεθόδους, εξελίξεις τεχνολογίας κλπ., καθώς και οι διαμορφώσεις τιμών μονάδας ολοκληρωμένου έργου ανάλογα με τις γενικές προδιαγραφές και απαιτήσεις με μεγάλη ευκολία και προσέγγιση που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αρχική εκτίμηση του προϋπολογισμού έργων προς επιλογή. Για τη διαμόρφωση των Γερμανικών τιμολογίων ασχολήθηκαν αρχικά περίπου 1500 μηχανικοί και αρκετοί σήμερα για την συνεχή ενημέρωση, ανάπτυξη και εφαρμογή του προγράμματος.
    Το λογισμικό των αναλυτικών τιμολογίων μπορεί να αγοραστεί από διεθνή οργανισμό που εκτός από το λογισμικό και την ανάλυση θα παρέχει την εκπαίδευση, την συνεχή ενημέρωση, καθώς και την προσαρμογή κάποιων αποδόσεων, προδιαγραφών, μεθόδων κατασκευής, σύμφωνα με τα ελληνικά δεδομένα και τις απαιτήσεις. Παράλληλα θα πρέπει να οργανωθεί σύμφωνα με τα πρότυπα των αναλυτικών τιμολογίων και σύγχρονος μηχανισμός διαπίστωσης τιμών υλικών και εργασίας. Ο φορέας διαχείρισης μπορεί να είναι ανεξάρτητος φορέας στον οποίο θα συμμετέχουν το ΤΕΕ, οι Εργοληπτικές Οργανώσεις, το ΙΟΚ και ο ΕΛΟΤ.

    Συστήματα Δημοπράτησης και Ανάθεσης Έργων -ΣΔΙΤ
    Σήμερα καθίσταται αναγκαία η άμεση αναμόρφωση του συστήματος ανάδειξης αναδόχου με καθορισμό συστημάτων ή συστήματος που θα διασφαλίζει:

     Δημοπράτηση δημοσίων έργων με ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς.
    Δυνατότητα ελέγχου των εκπτώσεων με αντικειμενικό τρόπο. Εκτέλεση των έργων με λογικό τίμημα (εύλογη τιμή) που θα εξασφαλίζει τόσο την άρτια και έγκαιρη κατασκευή του έργου, με λογικό όφελος για τον Ανάδοχο, μέσα στα πλαίσια του σωστού προϋπολογισμού για το έργο.
    Για τη δημοπράτηση των έργων να υπάρχουν πλήρεις και εφαρμόσιμες τεχνικές μελέτες. Πριν τη δημοπράτηση του έργου θα πρέπει να έχουν γίνει οι απολλοτριώσεις, οι γεωτεχνικές και αρχαιολογικές έρευνες, οι χώροι εναπόθεσης προϊόντων καθαιρέσεων και εκσκαφών και να έχει εξασφαλισθεί και δεσμευτεί η πίστωση του έργου.
     Διασφάλιση της διαφάνειας στην ανάδειξη του αναδόχου, η οποία θα πρέπει να γίνεται αμέσως, μονοσήμαντα, χωρίς να αφήνει περιθώρια υποκειμενικών παρεμβάσεων ή επεμβάσεων από τους διαγωνιζόμενους ή την επιτροπή διαγωνισμού, ούτως ώστε να αποφεύγονται δικαστικές διενέξεις και να προχωρά σε σύντομο χρόνο η υπογραφή σύμβασης.
    Για την ανάδειξη αναδόχου να λαμβάνεται υπόψη το ανεκτέλεστο της επιχείρησης που θα βεβαιώνεται από την Υπηρεσία τήρησης του μητρώου έργων, που προτείνεται παρακάτω στο κεφάλαιο της διαφάνειας. Το κριτήριο του ανεκτέλεστου θα ελέγξει τη μη συγκέντρωση των περισσοτέρων έργων σε ελάχιστες εταιρείες, την σωστή κατανομή στα μέλη και τους κλάδους του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας, καθώς και θα εξασφαλίσει την δυνατότητα κατασκευής.
     Την συμφωνία τους συστήματος με τις απαιτήσεις Ευρωπαϊκών Οδηγιών .
    Κατάργηση της απευθείας ανάθεσης έργων ή της ανάθεσης κατόπιν πρόκλησης περιορισμένου αριθμού εργοληπτικών επιχειρήσεων, ρύθμιση που θα συμβάλει σημαντικά στην εξυγίανση της διαδικασίας παραγωγής των έργων. Επίσης κατάργηση ειδικών “φωτογραφικών” όρων που φανερά φωτογραφίζουν τον ανάδοχο.
    Ελαχιστοποίηση, αν όχι πλήρης κατάργηση, του διαβλητού συστήματος ανάθεσης έργων με μελέτη – κατασκευή.
     Άμεση χρηματοδότηση της σύνταξης των φακέλων έργων στο αρχικό τους στάδιο και από τη φάση της σύλληψης της ιδέας υλοποίησης ενός έργου. Αναγκαία προϋπόθεση για να υπάρξουν ιεραρχήσεις, προτεραιότητες και ασφαλής χρηματοδότηση.
     Οι διαγωνισμοί να διενεργούνται όχι από Επιτροπές που ορίζει η προϊσταμένη αρχή από υπαλλήλους της Υπηρεσίας αλλά είτε από Αρχή που θα είναι εντεταλμένη να διενεργεί διαγωνισμούς είτε η επιτροπή διαγωνισμού να αποτελείται από μέλη ειδικού σώματος μηχανικών διενέργειας διαγωνισμών, εκ των οποίων μόνο ένας θα είναι της υπηρεσίας που διενεργεί τον διαγωνισμό. Οι ενστάσεις κατά της διαδικασίας του διαγωνισμού, οπωσδήποτε, θα πρέπει να εκδικάζονται από επιτροπές του Σώματος Ορκωτών Επιθεωρητών.
    Η κατασκευή έργων μέσω Συμπράξεων Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) δεν πρέπει να αφαιρεί πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Να γίνει άμεση απεμπλοκή
    μιας σειράς μικρομεσαίων δημοσίων έργων (ιδιαίτερα αυτών που αφορούν σχολικά κτίρια) από το πρόγραμμα ΣΔΙΤ και η επανένταξή τους στο ΕΣΠΑ.
     Το θεσμικό πλαίσιο παραγωγής έργων να ισχύει καθολικά για όλα τα έργα που κατασκευάζονται για λογαριασμό του δημόσιου τομέα.

    Για την επιλογή του συστήματος ή των συστημάτων ανάδειξης Αναδόχου ,θα πρέπει να ληφθούν υπόψη:
    – Η εμπειρία από την εφαρμογή των συστημάτων όπως εφαρμόστηκαν, και να μη γίνει μία επιπλέον ανακύκλωση παλαιών συστημάτων χωρίς να ληφθούν υπόψη τα προβλήματα που δημιούργησαν και για τα οποία καταργήθηκαν.
    – Η διεθνής και ειδικά η ευρωπαϊκή εμπειρία και εφαρμογή συστημάτων ανάδειξης αναδόχων.
    – Οι γενικότερες αλλαγές ή διορθώσεις που θα πρέπει να γίνουν στο θεσμικό πλαίσιο εκτέλεσης των έργων, στο μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ), στην τιμολόγηση των έργων, στο θεσμικό πλαίσιο μελετών, η δομή, στελέχωση και νοοτροπία της Δημόσια Διοίκησης, και ειδικά των Δ/νουσών Υπηρεσιών και Προϊσταμένων Αρχών, καθώς και των Επιτροπών Διαγωνισμών, των οργάνων εξέτασης ενστάσεων και επιθεώρησης.
    – Η δυνατότητα σήμερα υποβολής και σε ηλεκτρονική μορφή των προσφορών (αντίγραφο της γραπτής) που θα συντομεύει το χρόνο επιλογής και θα δίνει τη δυνατότητα ενημέρωσης των διαγωνιζομένων.
    – Η κατά το δυνατό εξασφάλιση υποβολής μελετημένης προσφοράς από τον Ανάδοχο, με την υποχρεωτική επίσκεψη στο έργο πριν το διαγωνισμό , την αναλυτική αναγραφή των προσφερομένων τιμών κλπ. Ανασκόπηση εφαρμοσθέντων συστημάτων ανάδειξης Αναδόχου κατά την τελευταία 40ετία.

    Εύλογο όριο:
    Ανάδοχος αναδεικνυόταν ο πλησιέστερος στον μέσο όρο των προσφορών των διαγωνιζομένων.

    Προβλήματα:
    Δημιουργήθηκαν πολλές επιχειρήσεις «μαϊμού» αεριτζήδων που συμμετείχαν με πούλμαν σε δημοπρασίες για να διαμορφώσουν το μέσο όρο. Κέρδιζαν οι αεριτζήδες και έπαιρνα δουλειές αυτοί που χρησιμοποιούσαν αυτό το κύκλωμα. Έτσι, υγιείς, οργανωμένες επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να σταθούν, και οι οποίες απαίτησαν και πέτυχαν να αλλάξει το σύστημα στην μειοδοσία, προκειμένου να έχουν δουλειά.
    Μειοδοσία:
    Σε όλους τους τρόπους δημοπράτησης (γενικό όριο, επί μέρους ποσοστό, συμπλήρωση τιμολογίου κλπ). Εφαρμόστηκε από το 1976.
    Προβλήματα – Λόγοι κατάργησης:
    Υπερβολικές εκπτώσεις μέχρι και 90%. Παρέμβαση Ευρωπαϊκής Ένωσης για αιτιολογημένη προσφορά.
    Κακή ποιότητα έργων – Διενέξεις – υπερβολικές υπερβάσεις συμβάσεων (όχι τις περισσότερες φορές πέραν του προϋπολογισμού).
    Αιτίες:
    -Όχι σωστές ή μη ολοκληρωμένες μελέτες, διαπλοκή Υπηρεσιών – Κυρίου του Έργου με Εργολάβο, έλλειψη προδιαγραφών, ελέγχου.
    -Όχι μελετημένες προσφορές (ένα ή περισσότερα ποσοστά έκπτωσης ανάλογα με τον τρόπο δημοπράτησης)

    Μειοδοτικό σύστημα με αιτιολόγηση προσφορών:

    Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που δημιούργησε η μειοδοσία, και προκειμένου οι εκπτώσεις να είναι σε λογικά επίπεδα που θα εξασφάλιζαν την άρτια και έγκαιρη κατασκευή των έργων, και ειδικά των συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε., θεσμοθετήθηκε η αιτιολόγηση των προσφορών του μειοδοτικού συστήματος.
    Σύμφωνα με αυτό, οι συμμετέχοντες θα έπρεπε μετά τη δημοπρασία υποβάλλουν αναλυτική αιτιολόγηση της προσφοράς τους, με την οποία θα αποδείκνυαν αναλυτικά ότι με τις τιμές που προσέφεραν, το έργο θα κατασκευαζόταν και θα άφηνε και Ε.Ο..
    Μετά από σύντομη εφαρμογή, αποδείχτηκε το σύστημα της διαπλοκής, της αδιαφάνειας, και το οποίο κατέληξε σε δικαστικές επιπλοκές, κακοτεχνίες, αντιδικίες. Αναδεικνυόταν μειοδότης ο 20ος στην μειοδοσία, με διαφορά με τον επόμενο ή τον προηγούμενο με κάποιες δρχ.

    Μαθηματικός τύπος:

    Με το πρόσφατο αποτυχημένο σύστημα της μειοδοσίας με τις μεγάλες εκπτώσεις, τη παταγώδη αποτυχία της αιτιολόγησης, και με την πίεση της Ε.Ε. για εύλογες προσφορές, και με τα δεδομένα όχι αδιάβλητη Δημόσια Διοίκηση, μη ύπαρξη μηχανισμών ελέγχου και τιμωρίας, πέρασε το σύστημα «του μαθηματικού τύπου» σαν αναγκαίο κακό, προκειμένου να διασφαλίσει το εύλογο των προσφορών και έμμεσα στην αιτιολόγηση.

    Προβλήματα – Λόγοι κατάργησης: Στην εφαρμογή του παρουσιάστηκαν τα παρακάτω προβλήματα:
    -Επειδή η ανάληψη έργου εξαρτώνταν βασικά από την τύχη και όχι από την οργάνωση της εταιρείας, την ελαχιστοποίηση του κόστους κλπ., εταιρείες ενεργές με υποδομές αδυνατούσαν να τύχουν να αναλάβουν έργα. Έτσι, προκειμένου να έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα επιτυχίας στον «μαθηματικό τύπο», δημιουργήθηκαν άτυπες ομάδες επιχειρήσεων που συμμετείχαν σε διαγωνισμούς με προσφορές που καθόριζε ο επιλεγμένος
    κάθε φορά , με σειρά και όλοι λειτουργούσαν κάθε φορά για έναν διαφορετικό. Επιπλέον δημιουργήθηκαν σωρηδόν επιχειρήσεις, ειδικά μέχρι την 3η τάξη, αρκετές όχι ενεργές στην κατασκευή, που συμμετείχαν μόνο σε διαγωνισμούς για να «βοηθήσουν» κάποιον. Γενικά στις περιπτώσεις αυτές οι εκπτώσεις των συμβάσεων ήταν εύλογες.
    Επιπλέον, σε περιπτώσεις που για τους συμμετέχοντες απαιτούνταν ειδικοί όροι, οι καλούμενοι ήταν σε τάξη και κατηγορία με λίγους, με το δεδομένο του νόμου της απόρριψης των προσφορών που βρίσκονταν στο ίδιο διάστημα και ο αριθμός τους ήταν μεγαλύτερος του 0,1ν+1, όπου ν το σύνολο των προσφορών, υπήρξαν φαινόμενα προσυννενόησης, εκβιασμών και ελάχιστες εκπτώσεις.
    Στις περιπτώσεις αυτές υπήρξαν δικαστικές επιπλοκές, καταγγελίες στην Ε.Ε., ειδικά σε συγχρηματοδοτούμενα έργα, με αποτέλεσμα να μην υπογράφονται συμβάσεις και να μην προχωρεί το πρόγραμμα του Γ΄ ΚΠΣ κλπ.

    Απόλυτη μειοδοσία όπως ισχύει σήμερα:

    – Με τα δεδομένα αυτά, η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ κατάργησε τον μαθηματικό τύπο, κατηγορώντας τον σαν «αμαρτωλό», με επιχειρήματα των μεγάλων ομαδοποιήσεων, με μικρές εκπτώσεις, που προκάλεσαν δικαστικές επιπλοκές, αιτιολογία που δεν ευσταθεί όπως διατυπώθηκε, και θεσμοθετήθηκε εκ νέου η απόλυτη μειοδοσία και προκειμένου να εξασφαλιστούν προσεγμένες προσφορές και άρα εύλογες εκπτώσεις, επιβλήθηκαν υπερβολικές εγγυητικές επιστολές με πρόσθετες εγγυήσεις.
    Τα αποτελέσματα εφαρμογής του συστήματος αυτού (μεγάλες εκπτώσεις) σε συνδυασμό με την εφαρμογή των περιγραφικών τιμολογίων (τιμολόγια Σουφλιά) που θεσμοθετήθηκαν παράλληλα και τα οποία καθόριζαν αυθαίρετα τιμές εργασιών και κάτω του κόστους, ήταν καταστροφικά τόσο για την πορεία του έργου όσο και για τον κατασκευαστικό κλάδο. Συστήματα που συζητούνται από ενδιαφερόμενους:
    – Αναμορφωμένο σύστημα «μαθηματικού τύπου» σε δύο στάδια προσφορών, με βελτιώσεις ως προς τα σημεία που δημιούργησαν επιπλοκές, διαπλοκές, διενέξεις, προσφυγές, το οποίο θα εξασφαλίζει τόσο την «εύλογη» έκπτωση, άρα έμμεση αιτιολόγηση, όσο και την διαφανή και σύντομη ανάδειξη αναδόχου.
    – Το μειοδοτικό σύστημα αλλά με συνδυασμό με την υποχρεωτική ελεύθερη συμπλήρωση τιμολογίου και πιθανά με εσωτερικό έλεγχο ομαλότητας των τιμών, άρα έμμεση αιτιολόγηση. Το μειοδοτικό σύστημα ανάθεσης πιστεύουμε ότι εξασφαλίζει έως ένα βαθμό αξιοκρατία στο θεσμικό πλαίσιο δημοσίων έργων. Παρόλα αυτά από μόνο του δεν διασφαλίζει ένα αμερόληπτο και αξιοκρατικό σύστημα, εάν δεν τηρηθούν οι όροι διαφάνειας όπως αναλύονται παρακάτω.

    Η διαφάνεια στα δημόσια έργα

    Οποιοδήποτε μέτρο και αν ακολουθηθεί δεν θα αποφέρει καμία βελτίωση εάν δεν συνοδευτεί από πλήρη διαφάνεια στις διαδικασίες , για το λόγο αυτό θεωρούμε άμεσα να γίνουν οι ακόλουθες κινήσεις:
     Να καθιερωθεί υποχρεωτική καταχώρηση του έργου (δελτίο ταυτότητας έργου) σε συγκεκριμένη διαδικτυακή βάση που θα είναι προσβάσιμη από όλους τους πολίτες μέσω του διαδικτύου. Το «δελτίο ταυτότητος έργου» να αναρτάται στο διαδίκτυο σε ειδικό site και να περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του έργου κωδικοποιημένα, από τη μελέτη, τη δημοπράτηση, την αρχική σύμβαση , τυχόν συμπληρωματικές συμβάσεις, τις πληρωμές
    Το σύνολο των δεδομένων θα αποτελεί το μητρώο κάθε έργου που θα αναγνωρίζεται. Επίσης το σύστημα θα έχει δυνατότητα να ομαδοποιεί έργα για κάθε εργολήπτη, υπηρεσία, περιοχή, σύστημα χρηματοδότησης, τρόπου δημοπράτησης, μεγέθους, κατηγορίας κλπ.
    Η καταγραφή των δεδομένων θα πρέπει να γίνεται από Υπηρεσία κρατική Δ15 ή ΙΟΚ ή σχήμα που συμμετέχει Υπουργείο Υποδομών, ΤΕΕ, Εργοληπτικές Οργανώσεις.
    Η ενημέρωση θα γίνεται υποχρεωτικά και θα είναι προϋπόθεση για την εξέλιξη, πληρωμή και παραλαβή του έργου.
     Ενεργοποίηση παρατηρητηρίου (μέσω ΤΕΕ) ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων έργων με σκοπό τον έλεγχο της εξέλιξης των έργων στις φάσεις τους και την έγκαιρη δημοσιοποίηση κυλιόμενου προγράμματος μελετών που θα προκηρύσσονται ανά εξάμηνο.
     Κωδικοποίηση νομοθεσίας (διατάξεων, αποφάσεων, εγκυκλίων κλπ) με περιορισμό της μεγάλης γραφειοκρατίας.

    Θεσμικό πλαίσιο εκτέλεσης έργων
    Επίβλεψη και παρακολούθηση των έργων. Ποιοτικός Έλεγχος. Ευθύνες και θεσμική προστασία Για να προσφέρονται δημόσια έργα με ποιότητα στο κοινωνικό σύνολο, σε όλη την πορεία ενός έργου, θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες τόσο για την υλοποίηση των συμβάσεων, αλλά και για την παρακολούθηση ενός έργου. Ο στόχος δεν θα πρέπει να είναι εξοντωτικές διαδικασίες για τον ανάδοχο , αλλά ποιότητα για το έργο και ταυτόχρονη ενθάρρυνση και εξασφάλιση στους αναδόχους οι οποίοι προσφέρουν σωστές υπηρεσίες.
    Το σημερινό θεσμικό πλαίσιο δεν εκσυγχρονήσθηκε και δεν ακολούθησε την διεθνή εξέλιξη.και εφαρμόζεται το ίδιο, ανεξάρτητα μεγέθους έργου, σταδίου και ποιότητας μελέτης κλπ. Για την ομαλή εκτέλεση των έργων θα πρέπει:
    .
     Να εκσυγχρονισθεί το θεσμικό πλαίσιο σύμφωνα με τα ισχύοντα σήμερα τόσο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο), όσο και σε διεθνές.
     Διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο αντίστοιχα με το μέγεθος του έργου , την ποιότητα μελέτης, την ωρίμανση του έργου, του επείγοντος ή μη κλπ. Τούτο μπορεί να επιτευχθεί με την θεσμοθέτηση των FIDIC ( συμβόλαια έργων) που ήδη εφαρμόζονται σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες.
     Αναδιάρθρωση, σύμπτυξη αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός των δημοσίων τεχνικών υπηρεσιών με ιδιαίτερη βαρύτητα στην ποιότητα επίβλεψης και παρακολούθησης των έργων. Δεν είναι λογικό σε κάθε νομό ή περιφέρεια να υπάρχουν πολλές αλλά μη στελεχωμένες και σωστά εξοπλισμένες Τεχνικές Υπηρεσίες. Για την κατασκευή του έργου είναι προφανής η ανάγκη ύπαρξης οργανωμένων τεχνικών υπηρεσιών, στελεχωμένων με όλες τις ειδικότητες των μηχανικών, με πλήρη μηχανογράφηση και μηχανοργάνωση. Κρίνεται αναγκαία η πιστοποιημένη λειτουργία τους, η αξιοκρατική αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους, η επιμόρφωση του, όπου κρίνεται απαραίτητη, και τέλος η ορθολογική αναδιάταξή του. Οι θέσεις ευθύνης ( θέσεις προϊσταμένων κ.τ.λ.) επιβάλλεται να στελεχωθούν από Διπλωματούχους Μηχανικούς Πολυτεχνείου με ανάλογη εμπειρία και αντίστοιχη με το αντικείμενο ειδικότητα.
     Να θεσπιστεί η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης ορισμένης διάρκειας που θα προβλέπεται στην διακήρυξη του έργου. Η διάρκεια της θα εξαρτάται από το χρονοδιάγραμμα και το χρόνο εγγύησης του έργου. Οποιαδήποτε παράταση χρονοδιαγράμματος θα συνιστά αυτόματα παράταση της αντίστοιχης εγγυητικής καλής εκτέλεσης.
     Η επιβολή δια του άρθρου 4 του Ν.3263/2004 για τις πρόσθετες εγγυήσεις καλής εκτέλεσης πάνω από ορισμένο όριο ποσοστού έκπτωσης, δεν οδήγησε σε καμία περίπτωση σε μείωση και ούτε καν σε εξορθολογισμό των προσφερομένων εκπτώσεων. Αντιθέτως μάλιστα επέφερε πλείστα όσα προβλήματα στην όλη διαδικασία εκτέλεση έργου – εγγυοδοσία. Είναι προφανές ότι δεν έχει επιφέρει κανένα πλεονέκτημα για το Δημόσιο στην ανάθεση και εκτέλεση των έργων και επιπλέον αυξάνει το κόστος του αναδόχου. Οι εργολήπτες γίνονται όμηροι του Τραπεζικού συστήματος και αφαιρούνται σημαντικά έσοδα από το ΤΣΜΕΔΕ, αφού λόγω των πρόσθετων εγγυήσεων και το μεγαλύτερο μέρος των αρχικών εγγυήσεων καλής εκτέλεσης οδηγούνται στις Τράπεζες. Θεωρούμε λοιπόν αναγκαία την άμεση κατάργηση των πρόσθετων εγγυήσεων.
     Αυτόματη επιβεβαίωση της εγκυρότητας των υποβαλλόμενων εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης μέσω του διαδικτύου από την Αναθέτουσα αρχή κατά την παραλαβή τους εφόσον οι Τράπεζες υποχρεωτικά καταχωρούν τις εγγυητικές στο διαδίκτυο.
     Να ενισχυθεί η επίβλεψη των έργων με τη παρουσία του μελετητή στη διάρκεια του έργου με συμβουλευτικό – βοηθητικό ρόλο, αλλά και ευθύνη για τις οικονομικές προβλέψεις της μελέτης του.
     Να θεσπιστεί νομοθετικά ανεξάρτητη αρχή ελέγχου ποιότητας των έργων. Αρμοδιότητες αυτής της Αρχής που θα λειτουργεί αποκεντρωμένα σε όλες τις Περιφέρειες θα είναι να ελέγχει τα έργα όσον αφορά στην εφαρμογή της μελέτης, την εκπλήρωση του φυσικού αντικειμένου και την ποιότητα αυτών με ανάλογες τεχνικές μεθόδους. Να ελέγχονται απαραίτητα όλα τα έργα, από ένα όριο προϋπολογισμού και πάνω και δειγματοληπτικά τα υπόλοιπα με ιδιαίτερη μέριμνα σε αυτά που έχουν μεγάλες εκπτώσεις.
     Να τροποποιηθούν οι εξοντωτικοί για τους μικρούς και μεσαίους κατασκευαστές όροι συμμετοχής τους σε έργα που δεν συνδέονται με την ποιότητα του παραγόμενου έργου.
     Να σταματήσει η απαξίωση των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών και η εκχώρηση των αρμοδιοτήτων τους σε Ανώνυμες Εταιρείες και σε καμία περίπτωση η συνέχιση της πολιτικής της εισαγωγής των εταιρειών αυτών – που στην ουσία επιτελούν έργο κρατικού χαρακτήρα- στο χρηματιστήριο . Αξιοποίηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ – Ενίσχυση της περιφέρειας
     Εναρμόνιση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ με το νέο αναπτυξιακό πρότυπο.
     Απορρόφηση και αξιοποίηση των ΕΣΠΑ στο πλαίσιο αναδιάταξης και επαναπροσδιορισμού του μηχανισμού δημοπράτησης και υλοποίησης δημοσίων έργων.
    Δημιουργία έργων με πλήρεις μελέτες και ολοκληρωμένες προκαταρκτικές διοικητικές πράξεις.
     ‘Χαρτογράφηση’, συγκέντρωση και ομαδοποίηση των προβλημάτων υποδομής της χώρας με έμφαση στην Περιφέρεια, για ενιαία στρατηγική επίλυσης των προβλημάτων
    στο σύνολο τους με συνέχεια και συνέπεια, δίνοντας τυποποιημένες λύσεις, προβλέποντας και λαμβάνοντας υπ’ όψιν εν’ εξελίξει έργα σε συνδυασμό με μελλοντικά.
     Εναρμονισμός του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με τα ανωτέρω, με στόχο την χρηματοδότηση και κατασκευή μικρών και μεσαίων περιφερειακών έργων σε όλη την Χώρα, γνωρίζοντας ότι αυτή η διάχυση πόρων θα επιφέρει άμεση τόνωση και ανάκαμψη της οικονομίας ως σύνολο.
     Ενοποίηση των πληροφορικών συστημάτων των εμπλεκομένων Υπουργείων (Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΥΠΕΚΑ, Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, Εσωτερικών ) και κατ’ επέκταση όλων των φορέων Δημόσιας Διοίκησης, με δημιουργία ενιαίας «εθνικής» πλατφόρμας πληροφορικών δεδομένων, η οποία θα επιφέρει ταχύτητα στην εξέλιξη των έργων, μείωση της γραφειοκρατίας, ακρίβεια και πιστότητα. Οργάνωση Μητρώων ΜΕΚ και ΜΕΕΠ – Θέσπιση Μητρώου ΜΗΚΙΕ
     Να απλοποιηθεί και να εκσυγχρονιστεί η διαδικασία πιστοποίησης των ΜΕΚ και ΜΕΕΠ, με ουσιαστικά και πραγματικά κριτήρια κατασκευαστικής ικανότητας, σε συνθήκες
    διαφάνειας και δημοσιότητας.
     Να θεσμοθετηθεί άμεσα στο Προεδρικό Διάταγμα για το Μητρώο Κατασκευαστών Ιδιωτικών Έργων (ΜΗ.Κ.Ι.Ε.).
     Διεύρυνση κατηγοριών στα Μητρώα με κριτήριο την εξέλιξη της τεχνολογίας, την πολυπλοκότητα των εφαρμογών και αντίστοιχη αξιοποίηση των νέων ειδικοτήτων Μηχανικών.

    Δημόσια έργα και περιβάλλον

     Για την προστασία του περιβάλλοντος απαιτείται συντονισμός όλων των φορέων του Δημόσιου Τομέα και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να καθοριστούν οι περιβαλλοντολογικοί όροι του έργων δηλαδή τι και που επιτρέπεται.
     Το θέμα προστασίας του περιβάλλοντος, από μόνο του, επηρεάζει αρνητικά το βραχυπρόθεσμο κόστος ενός τεχνικού έργου, όμως σε μεγάλο ορίζοντα χρόνου η ανταποδοτικότητα του έργου αποβαίνει προς όφελος όλων.
     Κατά το στάδιο της μελέτης να υποδεικνύονται όλες οι θέσεις απόληψης και απόρριψης υλικών και να εξασφαλίζονται προ της κατασκευής, από τις Αναθέτουσες αρχές όλες οι προβλεπόμενες άδειες. Η κάθε μελέτη έργου να συνοδεύεται προ της δημοπράτησης της με επιπλέον μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων (ΜΠΕ), όπου θα
    προβλέπονται οι επιπτώσεις εκ της κατασκευής, καθώς τυχόν μέτρα άρσης αυτών.

    Αθήνα 19/01/2010

  12. καπετάνιο, κάποτε γραφαμε και κανα σχόλιο σε κανα ποστ-γενικώς τελευταία, μου φαίνεται πως αν δεν έχεις κανα PhD στη χωροταξία, στα δημόσια οικονομικά ή ξερω γω στο εργατικό δίκαιο δεν τα βγάζεις πλέον πέρα.. 8)

  13. Σχετικά με τις θέσεις του ΤΕΕ, μια γρήγορη παρατήρηση, που δεν αφορά ειδικά τα ΔΕ (*)

    Γνωρίζουμε όλοι ότι αν κάτι είναι σίγουρο αυτό είναι οι περικοπές στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Όσο δεν (θα) πάει άλλο.
    Επίσης, η αδυναμία κάλυψης των «εθνικών» στόχων (έλλειμα, ΑΕΠ, ποσοστό χρέους κλπ), είναι σίγουρο ότι θα έχει συνέπειες και στη ροή των «κοινοτικών πόρων», εν είδει επιδοτήσεων για συνχρηματοδοτούμενα Έργα. Ελπίζω όχι δραματικές 😉

    Άλλωστε το 2013 λήγει το ΕΣΠΑ, αντε με το ν+2 2015 (άντε να το κάνουμε +3 και να πιάσουμε το 2016).

    Άρα το θέμα του μοντέλου αυτοχρηματοδότησης (παντοιοτρόπως) έχει ενδιαφέρον και όλο θα το ακούμε συχνότερα.
    Βέβαια, σε συνθήκες κρίσης υπάρχουν διάφορα ζητήματα, όπως ποιος θα αντέχει να επενδύσει, τι σημαίνει να σε βρουν διάφοροι με ρευστότητα που κάνουν επενδύσεις σε υποδομές διεθνώς (πχ Κινέζοι) , πόσο αντέχεις να βάλεις κανόνες που θα προστατεύουν τους χρήστες κλπ.

    Πρέπει όμως να έχουν υπόψιν τους στο ΤΕΕ και αλλού ότι το ΕΤΠΑ δεν χρηματοδοτεί Υπηρεσίες , ούτε συντήρηση Έργων.
    Μάλιστα υπάρχει και γκρίνια για αυτό στην Ευρώπη καθότι θεωρείται ανασταλτικός παράγοντας στην ανάπτυξη Τομέων Καινοτομίας
    Εν πάσει περιπτώσει όσον αφορά στα ΔΕ, αυτά υποτίθεται ότι όταν γινόταν η αρχική Μελέτη είχαν προβλεφθεί και εξασφαλισθεί από «ίδιους πόρους».
    Αλλιώς δεν έπρεπε να εγκριθεί το Έργο.

    Θέλει λοιπόν προσοχή στο να «βαφτίζεται» εν τοις πράγμασι η συντήρηση «επέκταση», διότι μπορούμε να βρεθούμε σε αδιέξοδο.

    Καλησπέρα σε όλους(ες)

    (*) θα ακολουθούσε εμπεριστατωμένη ανάλυση και ολοκληρωμένη πρόταση μπορώ να σας πω.
    Αλλά με έβαλε σε σκέψεις ο suigeneris και δεν θα τα γράψω εδώ.
    Θα τα κάνω εργασία, μη σας πω και Μελέτη.
    Και επειδή είναι τέτοια η πληρότητα, δεν περιορίζομαι σε στόχους phd, αλλά σκοπεύω στην Ακαδημία Αθηνών (το αντικείμενο μου διαφεύγει ακόμη , αλλά πού θα μου πάει….) 🙂

  14. Υπηρεσίες outsourcing δεν χρηματοδοτεί το ΕΤΠΑ , θα έλεγα ακριβέστερα

  15. 😆 καλημέρα Σούη
    (πες μας τώρα ότι δεν έχεις 😎 )
    Παλιά παίζαμε και κάνα δικτυακό παιχνιδάκι κι έτσι βγαίναμε από το καβούκι μας , τώρα όσο πάει και αυτοπεριοριζόμαστε στην ηλεκτρονική προσωπική μας φυλακή

    *
    αναγνώστη
    αν λάβεις υπόψη σου ότι ακόμη και σήμερα 1 χρόνο μετά την εκλογή αυτής της κυβέρνησης νέο αναπτυξιακό ακούμε αλλά ούτε καν την εφαρμογή του παλιού αναπτυξιακού δεν βλέπουμε τότε η ελπίδα σου για όχι δραματικές συνέπειες εξανεμίζεται.
    Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων περιορίζεται φέτος ακόμη περισσότερο αλλά η άποψη του ΤΕΕ για τα ΣΔΙΤ (να μην αφαιρούν πόρους από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων) με βρίσκει σύμφωνο. Επίσης θα ήθελα να δω τα ΣΔΙΤ σε άλλους τομείς, αναπτυξιακούς, και όχι στα έργα υποδομής _του στενού δηλαδή δημόσιου τομέα-_και την στυγνή εκμετάλλευση τους όπως βλέπουμε στην περίπτωση των διοδίων

    Α, και θέλει ιδιαίτερη προσοχή από μέρους μας όταν » μας βρίσκουν διάφοροι με ρευστότητα που κάνουν επενδύσεις σε υποδομές διεθνώς (πχ Κινέζοι)» , μην μας περάσουν και για μεσίτες-στην καλύτερη των περιπτώσεων . Οι αποικιοκρατικές συμβάσεις αφορούσαν τον προηγούμενο αιώνα και 😉

    καλημέρα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: