Ευάγγελος Βενιζέλος
«Είμαι βέβαιος ότι η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, όσοι έζησαν την οδυνηρή και αξεπέραστη εμπειρία των στρατοπέδων συγκέντρωσης, τα παιδιά και τα εγγόνια τους, καταδικάζουν κάθε πράξη βίας σε βάρος παιδιών, γυναικών, αμάχων. Αναγνωρίζουμε όλοι το δικαίωμα του κράτους του Ισραήλ στην ύπαρξη και την ασφάλεια του, όπως και το δικαίωμα του Παλαιστινιακού λαού να αποκτήσει δικό του κράτος και να ασκεί το δικό του δικαίωμα στην ασφάλεια».
https://www.presspoint.gr/news/static/09/01/26/1621049.htm
Από την χθεσινή του ομιλία με αφορμή την εκδήλωση για την
μνήμη των Ελλήνων Εβραίων της Θεσσαλονίκης, που εξοντώθηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Παρών λοιπόν ο Βαγγέλης στην χθεσινή συγκέντρωση παρά το γεγονός ότι ο συνονόματος του Βενιζέλος πριν πολλά πολλά χρόνια “με το θέμα των Ισραηλιτών της Θεσσαλονίκης είχε μια πολιτική εμπειρία δυσάρεστη. Ο ίδιος, ενώ είχε φροντίσει για ζητήματα που τους αφορούσαν, σύντομα διεπίστωσε ότι ο εκλογικός σύλλογος των Ισραηλιτών υποστήριζε τους αντιπάλους του.“
Το παραπάνω δεν το γράφω εγω, το γράφει ( όπως και άλλα ενδιαφέροντα) ο Γ. Λεονταρίτης σε άρθρο του στο “Άρδην” με τίτλο : “Εβραίοι, ΚΚΕ και Ελευθέριος Βενιζέλος” .
ΥΓ Έχουμε μπροστά μας και τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας μνήμης για το ολοκαύτωμα των Εβραίων ( 27/1) οπότε μάλλον θα χορτάσουμε δηλώσεις και θα βγάλουμε συμπεράσματα

12 comments
Comments feed for this article
26/01/2009 στο 1:30 μμ
kapetanios
Ένα από τα πρώτα βιβλία που διάβασα και τα οποία διαμόρφωσαν την ύστερη στάση μου για την γενοκτονία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης ήταν το:
“ΈΖΗΣΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ “
“Το ημερολόγιο του αριθμού 109565″
Χαϊντς Σαλβατωρ Κούνιο
το οποίο μου χάρισε το 1988 ένα μέλος της οικογένειας Κούνιου στην Θεσσαλονίκη. Το διάβασα με μια ανάσα ( κι αυτή κομμένη θαρρώ) κι ένα από τα συναισθήματα που μου δημιουργήθηκαν ήταν ή οργή.
Μια ατελείωτη οργή απέναντι σε αυτούς που εκδήλωσαν τέτοιας μορφής απανθρωπιά η οποία έβγαλε από μέσα μου και μια ιδιαίτερη συμπάθεια για την κοινωνική ομάδα που εκείνο τον καιρό γνώριζα, τους Εβραίους.
Σήμερα , 20 χρόνια μετά, ξεφυλλίζοντας ξανά το βιβλίο η οργή μου ξύπνησε και πάλι με την ίδια ένταση όπως τότε!
Μα αυτήν την φορά η συμπάθεια και η λύπη μου για κείνα τα γεγονότα έχουν μονάχα έναν αποδέκτη.
Μόνον αυτούς που τους πήραν τα βαγόνια
“..Ο φόβος, η αγωνία ο πόνος
Μ αγκαλιάζουν σφιχτά!
Τα βαγόνια είναι δω πάλι
Έφυγαν χτες βράδυ και γύρισαν..”
“..Κι όμως , ήσαν γιομάτα φουσκωμένα,
Πνιγμένα από Εβραίους!
Οι νεκροί ορθοί στριμωγμένοι
Σφιγμένοι ανάμεσα στους ζωντανούς..”
Αποσπάσματα από το ποίημα “Πάλι τα Βαγόνια” με το οποίο ξεκινά το βιβλίο
26/01/2009 στο 6:50 μμ
N.Ago
Ενδιαφέρον θα είχε να μαθαίναμε τη γνώμη της κοινότητας των εβραίων για την γενοκτονία των Ισραηλινών στη ΓΑΖΑ.
27/01/2009 στο 10:17 μμ
Σκύλος της Βάλια Κάλντα
Να σε πώ, φίλε Νικόλα, καταλαβαίνω τι θες να πεις αλλά δεν μπορούμε να θεωρούμε συνυπεύθυνους τους έλληνες εβραίους για τα χάλια που κάνει ο ισραηλινός στρατός. Είναι σαν να θεωρούμε τους έλληνες μουσουλμάνους συνένοχους της μπούρκας και των απαγχονισμών. Ή τους χριστιανούς έλληνες εξίσου υπεύθυνους με τους ξέρω-γώ-ποιούς-να-πρωτοπώ εγκληματίες.
28/01/2009 στο 1:06 πμ
kapetanios
Έχεις απόλυτο δίκιο ρε σκύλε
αλλά απ την άλλη δεν μπορείς να περάσεις μπαϊ και την έλλειψη ευαισθησίας αρκετών δικών μας , απέναντι σε μια γενοκτονία που συντελείται σήμερα και μάλιστα από αυτούς που ζητούν την ευαισθητοποίηση της ανθρωπότητας απέναντι τα δεινά τους.
Οι ημέρες μνήμης σκοπό έχουν πέραν από την υπενθύμιση του γεγονότος ,και την αποτροπή μιας επανάληψης του.
Και στο δεύτερο σκέλος του ο προχθεσινός εορτασμός δεν είχε να προσφέρει τίποτε
28/01/2009 στο 9:43 πμ
Σκύλος της Βάλια Κάλντα
Όχι, όντως δεν μπορείς να την περάσεις στο ντούκου!
Αλλά ιδιαίτερα η εβραϊκή κοινότητα στην Ελλάδα, η οποία και πολύ φοβισμένη είναι (ακόμη ζούν άνθρωποι που πέρασαν από το Άουσβιτς) και πολύ συντηρητική είναι, προσκολλημένη δηλαδή στο ελληνικό κράτος και (γιατί όχι; και οι έλληνες της αυστραλίας το ίδιο δεν είναι;) στο ισραηλιτικό πνεύμα (το οποίο αντιπροσωπεύεται από το ισραηλινό κράτος).
Δεν περιμένω, λοιπόν, από αυτήν, την στάση διάφορων εβραίων διανοούμενων (από την αμερική ώς το ισραήλ) που βγήκαν ανοιχτά και κατάγγειλαν τις σφαγές του ισραηλινού στρατού.
Για τον Μπένι, τώρα, άλλουνου παπά Ευαγγέλιο (ή ραββίνου Τοράχ): αυτός πάει όπου έχει ψήφους!
Ο Βενιζέλος ο Α΄ ναι, πώς! Είχε «φροντίσει» τους εβραίους, ιδιαίτερα μετά την πυρκαγιά του 1917, οπότε ήταν και πρωθυπουργάρα!
28/01/2009 στο 10:28 πμ
demetrat
τι να σου πω βρε σκύλε μου, πόσο πολύ χριστιανός πρέπει νάσαι, γιά να τα σκεφτείς όλα αυτά;
Εγώ δεν το μπορώ καθόλου το σπόρ της χριστιανοσύνης.
Ειδικά άμα βλέπω αυτά τα χαλάσματα και τα παιδιά (όσα ζήσανε )αντί να κλαίνε να κοιτάνε με απελπισία και μίσος μ αυτά τα τεράστια μάτια.
Αδύνατον σου λέω.
Γιαυτό και γώ σκέφτηκα και σκέφτομαι ακόμα όταν διάβασα τα γραφόμενα του καπετάνιου.
Τουλάχιστον, μείνανε και κάποιοι γιά να κάνουνε μέμορυ ντεϊς.
Απ τους άλλους τους καταραμένους , ετούτοι, δε θ αφήσουνε ούτε σπόρο.
Επίσης αναρωτιέμαι όλα αυτά τα χρόνια που ακούω γιά ισραηλινούς και καλά διαφωνούντες .
Πούντοι;
Χούντα έχουνε.Γιατί δεν κάνουνε αντίσταση;
δ
28/01/2009 στο 3:54 μμ
Σκύλος της Β.Κ.
Ναι, βρε Δήμητρατ, αλλά επιμένω: οι εβραίοι της Ελλάδας μόνο θύματα έχουνε δώσει. εντελώς άλλο πράμα οι ισραηλινοί πολιτικοί και στρατοκράτες.
28/01/2009 στο 4:47 μμ
kapetanios
Σκύλε
το 17 ο Βενιζέλος δεν ήταν πρωθυπουργάρα αλλά…επαναστάτης
Χώρια που τότε η Πόλη ήταν γεμάτοι από Ντολμέδες
Εγώ πάντως παρά το γεγονός ότι δεν θεωρώ εαυτόν Βενιζελικό ( το αντίθετο θα λεγα ) δεν μπορώ να μην σταθώ στον λόγο που απηύθυνε το 34 προς τους Έλληνες Εβραίους.
Δώσε λίγο βάση:
“..Το σφάλμα των εις την παρούσαν περίστασιν είναι ότι θέλουν να δείχνουν υπερβολικά ευφυείς, και επίστευσαν ότι, αποτελούντες όχι απλώς θρησκευτικήν αλλά και εθνικήν μειονότητα, ημπορούν, ανερχόμενοι εις 60 μόνον χιλιάδας, να γίνουν ουσιαστικώς διαιτηταί της τύχης ενός έθνους 7 εκατομμυρίων. Και η υπερβολή της ευφυΐας τους απέκρυψε τον κίνδυνον, ο οποίος συνοδεύει την αξίωσιν ταύτην. Ο κίνδυνος αυτός είναι να γίνουν μισητοί εις ένα μεγάλο κόμμα της χώρας“
και συνεχείζει παρακάτω:
“..Πρέπει, άλλωστε, να επέλθει μία σαφής εξήγησις. Ο Ιουδαϊσμός δεν είναι ιδιαιτέρα μόνον θρησκεία αλλά και ιδιαιτέρα εθνότης. Πολλοί εκ των Ιουδαίων των εγκατεστημένων εις διαφόρους ευρωπαϊκάς χώρας έχουν αφομοιωθεί εθνικώς με τους λαούς εν μέσω των οποίων είναι εγκατεστημένοι. Και δια τούτο όταν η σιωνιστική κίνησις ήρχισε να επιτείνεται, ετάχθησαν αντιμέτωποι προς αυτήν. Αλλά το μέγα πλήθος των Ισραηλιτών ετάχθη με τον σιωνισμόν..”
Αντιλαμβάνεσαι την σπόντα φαντάζομαι η οποία δεν στερούνταν βάσης
Και συνεχίζει:
“..Αλλά ας είναι λογικοί οι συμπολίται μας Ισραηλίται της Θεσσαλονίκης. Εφόσον αποτελούν μειονότητα, όχι απλώς θρησκευτικήν αλλά και εθνικήν, ας αρκεστούν εις την αντιπροσώπευσιν που τους ασφαλίζει εις τα νομοθετικά σώματα η αριθμητική των δύναμις. ΑΣ ΜΗ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΝ ΝΑ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΑΣ ΤΥΧΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, περισσότερον από ό,τι τους δίδει δικαίωμα η αριθμητική των δύναμις. Θα ήτο κρίμα να έλθουν βοηθοί των ολίγων εκείνων που ζητούν να δημιουργήσουν και εις την Ελλάδα οξύν αντισημιτισμόν. Προσφέρουν κακίστην υπηρεσίαν και εις την χώραν, της οποίας είναι πολίται, και εις εαυτούς, αλλά και κινδυνεύουν να δηλητηριάσουν τας σχέσεις των Ισραηλιτών της άλλης Ελλάδος με τα λοιπά στοιχεία του πληθυσμού, ενώ αι σχέσεις αύται ήσαν αρμονικώταται επί μίαν όλην εκατονταετίαν, και ενώ τους Ισραηλίτας τούτους της άλλης Ελλάδος εθεωρούμεν με το βλέμμα που βλέπομεν τους καθολικούς των νήσων, ως εξ ίσου γνησίους Έλληνας με ημάς τους ορθοδόξους, διαφέροντας δε μόνον κατά το δόγμα και το θρήσκευμα, ως προς τα οποία κανείς δεν επιτρέπεται να ερευνά την συνείδησιν του άλλου…”
Ε. ας του το παραδεχτούμε μωρέ Σκύλε
Είχε οξύτατη πολιτική όραση ο αναθεματισμένος δεν μπορείς να πεις !
29/01/2009 στο 3:33 μμ
Σκύλος της Β.Κ.
Πως είχε, είχε!
Πώς το γράφει κάπου ο Καζαντζάκης για τον Βενιζέλο; Πως βρήκε, λέει, την Ελλάδα αδύναμη και γοητευτική σαν νέα χήρα, της έφτιαξε ένα τσάι, την εκολάκευσε και την έριξε στο κρεβάτι… Κάπως έτσι!
29/01/2009 στο 4:44 μμ
demetrat
α καπετάνιο, όλα κιόλα, ο σκύλος εδώ έχει δίκιο.
Και πολύ ευγενικά που το λέει.
Εσύ μπορεί να παγαίνεις στο χωριό του παππού σου (άμα θες), κάθε καλοκαίρι, εγώ όμως δεν έχω χωριό παπού.
Και τότε είναι που του ρίχνω τις κατάρες,αναθεματισμένου και οξυτάτου οράσεως.
29/01/2009 στο 8:03 μμ
kapetanios
Δημητρούλαμ

δεν με παρακολουθείς!
έγραψα προηγουμένως ότι δεν θεωρώ εαυτόν Βενιζελικό το αντίθετο θα λεγα
Αναθεματισμένο τον είπα γιατί και ο Σκύλος έχει δίκιο για την χήρα ( και αφού την έριξε στο κρεβάτι, τι την έκανε ρε Σκύλε?) αλλά και εσύ για το χωριό του παππού σου ( εάν κατάλαβα καλά τι εννοείς)
Από εκεί κι ύστερα δεν μπορώ να μην παραδεχτώ ότι οι επισημάνσεις του ( αυτές που μπλάβιασα) σε σχέση με τους Έλληνες Εβραίους ήταν καίριες και κατά κάποιον τρόπο προφητικές.
Ο αντισημιτισμός στην χώρα μας, 70 χρόνια μετά από εκείνες τις προβλέψεις, είναι ιδιαίτερα έντονος
………………………………………………………………………………..
Περι μνήμης ο λόγος
“..Είναι γνωστό ότι με απόφαση των Ναζιστικών Αρχών Κατοχής κάθε Εβραίος ξένης υπηκοότητας που ζούσε στην Ελλάδα, θα έπρεπε εντός συγκεκριμένης προθεσμίας να μετακινηθεί προς τη χώρα της οποίας ήταν υπήκοος. Για τους Ελληνες όμως Εβραίους το μέτρο προέβλεπε τη μαζική μεταφορά τους στην Πολωνία. Ο μεγάλος λογοτέχνης μας Ηλίας Βενέζης διασώζει τον μεταξύ τους διάλογο:
Αρχιεπίσκοπος: Διατί οι Εβραίοι της Ελλάδος ισπανοί υπήκοοι θα πάνε στην Ισπανία, οι εβραίοι ιταλοί υπήκοοι θα πάνε στην Ιταλία και δεν μένουν στην Ελλάδα οι Εβραίοι Ελληνες, αλλά πρέπει να μεταφερθούν στην Πολωνία;
Αλτενμπουργγκ: Πηγαίνουν για να εργασθούν…
Αρχιεπίσκοπος: Εάν στέλνονται για να εργασθούν γιατί πηγαίνουν και γυναίκες και παιδιά και γέροντες;
Αλτενμπουργκ: Γιατί είναι σκληρό να χωριστούν οι οικογένειες…Αν είναι μαζί θα ζήσουν καλύτερα…”
Ηλία Βενέζη, Αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός, οι χρόνοι της δουλείας, Αθήνα 1981, σελ. 260 κ.ε
Ο Αρχιεπίσκοπος του διαλόγου ήταν ο Δαμασκηνός τον οποίον τίμησαν πριν 2 χρόνια οι εναπομείναντες (~ 5000) Έλληνες Εβραίοι για την γενναία στάση του
30/01/2009 στο 2:37 μμ
demetrat
μ καλά τότε.
δ